Als jij jouw bedrijf wilt promoten door middel van een verkooptekst, dan is het belangrijk dat deze tekst ijzersterk wordt geschreven. Je wilt vaak in een kort aantal woorden, toch zoveel mogelijk teweeg brengen bij de lezer. Je wilt de lezer raken met je tekst en aanzetten tot actie. Dit kan zijn het kopen van je product, het bezoeken van je website/winkel of iets anders. Maar om dit te laten lukken moet je tekst echt spreken tot de lezer. Laten we eerst even naar de basis kijken voor het schrijven van een activerende tekst en daarna 4 belangrijke tips voor het schrijven van een ijzersterke activerende tekst.
De basis
Laten we eerst kort de basis doornemen. Zorg ten eerste altijd dat je je doelgroep duidelijk voor ogen hebt. Hier pas je je schrijfstijl en woorden keuze op aan. Zorg er daarnaast altijd voor dat je teksten schrijft die je doelgroep begrijpt. Wanneer een tekst niet te begrijpen is, dan stopt de lezer bijna altijd met lezen. En als laatste is het nog aan te raden om de 5 eigenschappen van een goede wervende tekst in je achterhoofd te houden.
Wanneer je dit in je achterhoofd hebt, is het tijd om te beginnen met het schrijven van je activerende tekst.
4 tips voor het schrijven van een activerende tekst
Wanneer je de basis goed hebt is het tijd voor het schrijven van je activerende tekst. Om hier een ijzersterke tekst van te maken heb ik hier de 4 belangrijkste tips!
1. Geef je verhaal kleur met positieve woorden
De eerste tip, die elke tekst interessanter maakt, is het gebruik van woorden met een positieve lading. Woorden als:
- maar liefst
- voordeel
- tot wel
- minstens
- (met) gemak
- expertise
- innovatie
- kwaliteit
- etc.
Of positieve bijvoeglijke naamwoorden als:
- grootste
- spectaculaire
- winnende
- baanbrekende
- leukste
- gezellige
- bruisend
- magisch
- razendsnel
- sensationeel
- etc.
Voorbeeld
Om dit wat duidelijker te maken hier enkele voorbeelden van hoe positieve woorden je zinnen veel krachtiger maken.
Minder goed: Als je nu langskomt krijg je 10% korting op je aankoop.
Beter: Kom nu langs en ontvang maar liefst 10% korting op ons gehele assortiment!
Minder goed: Onze nieuwe telefoon heeft een goede camera en de batterij gaat super lang mee.
Beter: Onze spiksplinternieuwe Japo 12 heeft een baanbrekend scherpe camera en een accu die met gemak de hele dag meegaat.
2. Gebruik activerende/positieve werkwoorden
Naast ‘gewone’ woorden met een positieve lading, heb je ook werkwoorden die een positieve lading met zich meebrengen. In de eerste voorbeeldzin bij het punt hierboven heb ik dit ook al toegepast. Laten we daar weer eens naar kijken.
Minder goed: Als je nu langskomt krijg je …
Beter: Kom nu langs en ontvang …
Op zich is het werkwoord ‘krijgen’ helemaal niet verkeerd om te gebruiken in je teksten, maar vaak kun je een ander werkwoord kiezen die de zin nét iets krachtiger maakt. Vind je zelf ook niet dat ‘ontvang’ net wat meer prikkelt in die zin dan ‘krijg’?
Nog enkele voorbeelden van positieve/activerende werkwoorden:
- genieten
- ervaren
- profiteren
- beleven
- inspireren
- doorbreken
- aangrijpen
- transformeren
Voorbeeld
Minder goed: Kom naar onze winkel en krijg hoge kortingen!
Beter: Kom naar onze winkel en profiteer van torenhoge kortingen!
Hier gebruik ik weer het werkwoord ‘krijgen’ even als voorbeeld. Zie je ook weer in dit voorbeeld hoe het werkwoord ‘profiteren’ beter klinkt dan ‘krijgen’. De zin wordt een stuk krachtiger. En daarnaast zie je ook gelijk dat ik weer een bijvoeglijk naamwoord toevoeg, in de vorm van ’torenhoge’. Beide vormen van positieve woorden zorgen dat de tekst een stuk aantrekkelijker en prikkelender wordt.
Nog een voorbeeld:
Minder goed: In ons restaurant kun je de lekkerste streekproducten eten.
Beter: Proef de lekkerste streekproducten in ons restaurant!
Beter: Ervaar de producten uit de streek, in ons restaurant!
Beter: Geniet van de lekkerste streekproducten in ons restaurant!
Hopelijk vind jij ook dat de laatste 3 zinnen een stuk leuker lezen (en je veel meer prikkelen) dan de eerste zin. Dit is dus omdat je werkwoorden gebruikt, die een gevoel oproepen bij de lezer.
Eten doe je elke avond al. Maar genieten van lokale streekproducten, wooaaaah dat wil ik doen…!
Zo zie je dus dat je jouw teksten een enorme boost kunt geven door gebruik te maken van positieve (werk)woorden. Pas dit in je teksten toe en ze worden gelijk 10x beter!
Een lijst met allemaal positieve woorden die jij in je tekst kunt gebruiken: https://www.spraakstof.nl/wp-content/uploads/2021/07/Positieve-woordenlijst.pdf
3. Speel in op gedachten, gevoelens en emoties
Als derde tip wil ik je meegeven: probeer rekening te houden met de gedachten, gevoelens en emoties van de lezer. Tijdens het schrijven van je teksten wil je dus altijd nagaan welke gedachten, gevoelens en emoties de lezer heeft of welke je teweeg kunt brengen.
Voorbeelden
Je kunt bijvoorbeeld inspelen op de emotie van de lezer en proberen een band te scheppen. “Heeft u ook zo’n hekel aan ….? Wij ook! Daarom hebben wij de …. ontworpen.“
Of speel in op een gevoel/gedachte die jouw lezer heeft. “Ons speelgoed is 100% veilig volgens de kwaliteitsbond, waardoor u verzekerd bent van een veilige speel omgeving voor uw baby.”
Vaak gaan de emoties, gedachten en gevoelens van de lezer hand in hand. Door in te spelen op een gedachte, speel je ook in op een gevoel van de lezer en roep je een emotie op. Deze 3 staan dus vaak met elkaar in verband.
Nog een laatste voorbeeld: “Net als u, vinden wij het verschrikkelijk dat niet elk kind in Nederland genoeg te eten krijgt! Daarom helpen wij deze kinderen in nood. Helpt u mee?“
Hopelijk is het duidelijk geworden hoe je de gedachten, gevoelens en emoties van de lezer kunt gebruiken in je teksten. Doe dit uiteraard wel altijd ethisch!
Mocht je hier mee over willen lezen: Inspelen op de gedachten, emoties en gevoelens van de lezer?
4. Vertel de voordelen voor de lezer
En als laatste wil ik je als tip geven, om altijd de voordelen voor de lezer te benoemen. Deze tip deel ik even op in 2.
4.1. Vertel de voordelen voor de lezer
Als we teksten schrijven kan het voorkomen dat we vooral vanuit onszelf schrijven. Vanuit ons als persoon, vanuit ons als bedrijf of vanuit een evenement. Maar uiteindelijk gaat het natuurlijk niet om ons, maar om de lezer. De tekst is bedoeld voor de lezer en is bedoeld om iets te doen met de lezer. Belangrijk is dus om de tekst te schrijven vanuit de lezer.
- Wat heeft de lezer aan jouw evenement?
- Wat heeft jouw aanbod, te bieden aan de lezer?
- Waarom zou de lezer enthousiast moeten worden over jouw tekst?
Minder goed: Er komt een bekende volkszanger.
Beter: Geniet de hele middag van de lekkerste muziek van een bekende volkszanger.
Bij die eerste zin wordt er een feit verteld, bij die tweede wordt er een voordeel voor de lezer verteld. De lezer kan de hele middag genieten van leuke muziek. Dit komt gelijk een stuk aantrekkelijker over bij de lezer. Hierdoor probeer je ook gelijk een emotie of gevoel op te wekken bij de lezer. En ik had net al verteld dat dat heel belangrijk is.
Nog 2 voorbeelden:
Minder goed: Wij serveren alleen lokale producten in ons restaurant.
Beter: In ons restaurant serveren we alleen lokale producten, waardoor u de échte smaken van de regio proeft.
Minder goed: Wanneer u met ons samenwerkt, krijgt u een vast contactpersoon.
Beter: Wanneer u met ons samenwerkt krijgt u een vast contactpersoon, waardoor er altijd iemand klaar staat om uw vragen te beantwoorden.
4.2. Praat over voordelen, niet over producteigenschappen
Dit onderdeel gaat voornamelijk over het verkopen van producten. Sommige mensen vertellen in al hun enthousiasme alle technische snufjes van hun product. Maar zit een klant daar echt op te wachten? Vaak niet!
Vaak vinden (potentiële) klanten het interessanter om te weten:
- Welk voordeel dat product hun biedt
- Of dat product een probleem oplost die de lezer heeft
- Waarom dit product het leven van de lezer makkelijker gaat maken
Minder goed: Onze nieuwe auto heeft een 3 liter motor in plaats van de bekende 3,5 liter, maar levert tegelijkertijd meer vermogen dan zijn voorganger. Daarnaast zit er een volledig nieuw 6 inch infotainment systeem in.
Beter: Onze nieuwe auto heeft een kleinere motor, maar levert tegelijkertijd meer vermogen dan haar voorganger. Dit betekent dat de auto zowel sneller als zuiniger is geworden. Daarnaast zit er een nieuw infotainment systeem in dat groter is en nog sneller reageert dan bij zijn voorganger. Hierdoor is het makkelijker om het infotainment systeem te bedienen tijdens het rijden.
Mocht je hier nog meer over willen lezen: Praat in je tekst over voordelen, niet over eigenschappen!
Samenvatting
Wanneer je een activerende tekst gaat schrijven is het dus belangrijk dat je niet zomaar een tekst schrijft. Zorg dat je de lezer echt aanspreekt en aanzet tot actie. Dit doe je door positieve woorden (bijvoeglijke naamwoorden en werkwoorden) in je tekst te plaatsen, in te spelen op de gevoelens, gedachten en emoties van de lezer en door de voordelen op te noemen voor de lezer (in plaats van producteigenschappen).