Je ’tone of voice’, wat houdt dat in?

“Tone of voice” je hebt het woord vast wel eens gehoord. Als je in aanraking komt met marketing of communicatie valt de term namelijk regelmatig. Maar wat wordt er bedoeld als mensen praten over de ’tone of voice’ van een bedrijf? Hoe kies je een tone of voice voor jouw bedrijf? En wat houdt dit dan precies in? In deze blog ga ik je hier alles over vertellen.

Wat betekent ’tone of voice’?

De naam geeft misschien al een beetje weg wat het betekent, want de tone of voice van je bedrijf is een soort van de ‘stem’ van je bedrijf. Oftewel hoe je bedrijf communiceert met de buitenwereld. En dan wordt voornamelijk de woordkeuze en schrijfstijl bedoeld.

  • Schrijf je heel direct en verkopend of hou je het wat luchtiger?
  • Schrijf je heel formeel of gebruik je toch wat meer spreektaal?
  • Gebruik je humor?
  • Spreek je je doelgroep met ‘je’ of ‘u’ aan?
  • Gebruik je afkortingen, buitenlandse woorden of archaïsmen?

Dit zijn allemaal aspecten die komen kijken bij het kiezen van jouw tone of voice. In principe zijn het dus een beetje richtlijnen van hoe je wilt dat jouw bedrijf overkomt en hoe je dit toepast in de marketing en communicatie van je bedrijf.

De tone of voice voor jouw bedrijf

Oké nu weet je wat het inhoudt, maar hoe bepaal je nou de tone of voice van jouw bedrijf? Bij het kiezen van de tone of voice van jouw bedrijf wil je kijken naar 2 vragen.

  • Wat wil je zelf als bedrijf uitstralen naar de buitenwereld?
  • Wat past het beste bij jouw doelgroep?

Vaak gaan deze 2 wel hand in hand, aangezien jouw bedrijf gericht is op een bepaalde doelgroep waardoor je zelf vaak hetzelfde uit wilt stralen als dat de doelgroep van je verwacht.

Als je een bedrijf hebt dat als doelgroep oudere mensen heeft, zal je eerder voor ‘u’ kiezen dan voor ‘je’. Daarnaast zullen moderne uitdrukkingen of buitenlandse woorden misschien minder duidelijk zijn voor deze mensen. Maar verouderde woorden kunnen daarentegen vaak wel weer, aangezien deze nog erg populair zijn onder ouderen.

Bij jongere mensen wil je misschien wel humor gebruiken in je social media berichten en de teksten lekker luchtig houden.

Kies dus wat het beste bij jouw bedrijf past en zorg dat je de tone of voice die je kiest, toepast bij al je teksten. Dat al je teksten een soort geheel vormen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *