Als je een commerciële/wervende tekst gaat schrijven zijn er tips die je in je achterhoofd moet houden. Tips en tricks die er voor zorgen dat jouw teksten de beste resultaten opleveren. Het schrijven van een wervende tekst is namelijk wat lastiger dan het schrijven van een informatieve tekst. Daarom leg ik je in deze blog precies uit waar jij op moet letten.
Ten eerste moet je zorgen dat je doelgroep je tekst begrijpt. Als je doelgroep je tekst niet begrijpt of wanneer je doelgroep de tekst niet fijn vindt lezen, dan haken ze gelijk af. Je tekst zal zo nooit het gewenste resultaat behalen. Daarnaast zijn er 5 basis elementen voor een goede wervende tekst. Dit zijn een beetje richtlijnen hoe je jouw activerende/wervende tekst wilt schrijven.
Als je dit beide goed hebt, zijn er nog enkele tips die je toe kunt passen om je wervende tekst succesvol te maken. Hier heb ik er 15 op een rijtje gezet:
1. Verwerk je USP’s in je reclameteksten
Wanneer je jouw USP’s (unique selling points) in je teksten verwerkt, kun je (potentiële) klanten gemakkelijker overtuigen van de unieke kwaliteiten en voordelen die jouw producten/diensten bieden. Wat maakt jouw bedrijf speciaal? Waarom zou een potentiële klant voor jouw bedrijf kiezen in plaats van jouw concurrenten? Maak dit duidelijk in je tekst!
2. Plaats een prikkelende en relevante kop bovenaan je tekst
Onderzoek heeft uitgewezen dat een goed gekozen titel één van de belangrijkste aspecten is van een tekst. Kies een titel die aangeeft waar de tekst over gaat, maar prikkel de lezer wel met de titel. Enkele voorbeelden die het vaak goed doen zijn: vragen, een citaat, een statistiek of een feit. Bijvoorbeeld:
- 1 op de 5 nederlanders heeft ….
- Dit is waarom je zo snel moe bent
- Wat gebeurd er eigenlijk allemaal in de nieren?
- “Zo iets heb ik nog nooit meegemaakt” – Dhr. Janssen
3. Focus op de voordelen, minder op de producteigenschappen
Beschrijf de voordelen voor de klant, deze zijn belangrijker dan de eigenschappen van je product. Vertel dus niet in je tekst dat de computer die je verkoopt 100GB geheugen heeft. Maar vertel dat de computer niet vol raakt en de klant zich dus geen zorgen hoeft te maken over het moeten verwijderen van foto’s of games. Focus je dus meer op de voordelen voor de klant, dan op productspecificaties.
4. Speel in op emoties
Dit heeft een beetje te maken met het punt hierboven. Maar wij mensen worden veel geleid door ons gevoel. Gevoelens spelen dus een belangrijke rol in de aankoopbeslissing. Gebruik deze kennis dus in je tekst en speel in op je doelgroep en de gevoelens, emoties en gedachten van je doelgroep. Vorm waar mogelijk ook een band met de lezer. Creëren een vorm van begrip door in de huid van je klant te kruipen. Met welke struikelpunten zit deze? Gebruik dit in je tekst. Bijvoorbeeld:
Wordt u ook gek van laptops die zo snel leeg raken? Wij ook! Daarom hebben wij de ….. ontworpen.
De lezer herkent zich in de tekst aangezien die waarschijnlijk de gedachtes heeft dat laptops te snel leeg gaan. En je vormt een connectie door aan te geven dit te begrijpen en door aan te geven dat jullie bedrijf er hetzelfde over denkt als de klant.
5. Gebruik getuigenissen om je verhaal kracht bij te zetten
Als je een product of dienst verkoopt helpen getuigenissen enorm. Een product of dienst waar geen recensie over is, komt altijd minder vertrouwt over dan een product of dienst waar 10 andere mensen al enthousiast over waren. Dit wekt vertrouwen op. Als het kan, verwerk dan een getuigenis in je tekst.
6. Reken af met eventuele bezwaren van potentiële klanten
De vijf grootste bezwaren van potentiële klanten zijn “ik heb geen tijd”, “ik heb geen budget”, “het werkt niet voor mij”, “ik geloof u niet” en “ik heb daar geen behoefte aan”. Zorg ervoor dat een potentiële klant deze ‘kaarten’ niet kan spelen. Maak dus duidelijk dat jouw product of dienst het geld en de tijd dubbel en dwars waard is. Laat resultaten zien van andere klanten om dit te bewijzen. Zo maak je het moeilijker voor je klant om niet in te gaan op je aanbod.
7. Prikkel, verras en vernieuw!
Probeer de lezer altijd zoveel mogelijk te prikkelen. Door bijzondere feiten, nieuwe inzichten, aanbiedingen, etc. Als een klant iets leest wat die al 10x eerder heeft gelezen dan raakt die niet geprikkeld. Hetzelfde geld voor een tekst waar niks nuttigs in staat. Zorg dus dat je tekst informatief en prikkelend is.
8. Hou je lezers gevangen in je tekst
Blijf je lezers prikkelen om verder te lezen. Dit doe je in het begin al door een interessante tekst te schrijven. Maar ook prikkelende tussentitels, bullet points, foto’s en dergelijke elementen helpen om de lezer zijn aandacht vast te houden.
9. Geef de gebruikers van je dienst of product een veilig gevoel
Een veilig gevoel is als een soort vangnet. Mocht de keuze tegenvallen, dan valt de ‘schade’ dankzij het ‘vangnet’ mee. Gebruik bijvoorbeeld een ‘niet-goed-geld-terug-garantie’ om twijfelaars over de streep te trekken. Maar ook het gebruik van woorden als: geen verplichting, getest, onderzoek of gegarandeerd zorgen voor een veilig gevoel. Niemand koopt een product of dienst als die geen fijn of veilig gevoel heeft. Zorg dus altijd voor een vertrouwt gevoel.
10. Wees enthousiast
Als je zelf niet laat zien dat je in je aanbod gelooft, waarom zou een ander dat dan wel doen? Wees daarom enthousiast over je product of dienst, dan zal een potentiële klant hier eerder in mee gaan. Overdrijf dit uiteraard niet. Om zonder onderbouwing in je tekst te zetten dat je het beste product verkoopt of de beste bent in je vak, wordt vaak als arrogant gezien.
11. Bouw een geloofwaardige deadline in
De meeste mensen komen pas in actie als het bijna te laat is. Door aan te geven dat jouw promotie op een bepaalde datum afloopt, geef je aan dat je prospects en klanten zich moeten haasten om ervan te kunnen genieten. Dit zet klanten veel eerder aan om actie te ondernemen dan wanneer er geen deadline in staat.
12. Hou rekening met je doelgroep
Hou altijd rekening met je doelgroep tijdens het schrijven van een wervende tekst. Schrijf je ze met ‘je’ of ‘u’ aan en schrijf je speels of zakelijk. Daarnaast hou je ook rekening met het gedrag, de gedachtes en de emoties van je klanten. Zorg altijd dat je alles doet om je doelgroep zo enthousiast en tevreden mogelijk te maken.
Hoe zet je jouw doelgroep om in klanten?
13. Vertel de waarheid op een fascinerende manier
Liegen en misleiden zijn echt een no-go. Dat werkt misschien één keer, maar daarna nooit meer. Eigen zwakheden of gebreken toegeven, verhoogt je geloofwaardigheid en komt sympathieker over. Is de waarheid geen mooi verhaal, probeer het dan toch op een interessante manier te brengen.
14. Besteed aandacht aan je lay-out
Een aantrekkelijke lay-out alleen levert niet meer verkopen op, maar helpt ook om uw boodschap overzichtelijk te maken, te doen opvallen en sterker te laten overkomen. Als jij een tekst ziet van 2000 woorden lang zonder mooie opbouw, witruimtes, kopjes en afbeeldingen, zou je deze dan graag lezen? Waarschijnlijk niet! Maak dus een tekst die er goed uit ziet en die mensen graag willen (blijven) lezen.
15. Steel met je ogen en leer van de allerbesten
Verzamel en lees teksten van andere bedrijven om ideeën op te doen. ‘Beter goed gestolen dan slecht bedacht’. Dit betekent niet dat je een ander bedrijf helemaal na moet doen. Maar je kunt er wel heel veel inspiratie vandaan halen.