Hoe schrijf je een goede vacaturetekst?

Ben je opzoek naar nieuw personeel? Dan ga je waarschijnlijk een vacaturetekst (laten) schrijven. Het schrijven van een ijzersterke vacaturetekst is van groot belang voor het werven van nieuw goed personeel. Zo’n tekst is een soort van visitekaartje van jouw bedrijf. Je probeert de lezer te overtuigen van je bedrijf en de functie en probeert hem over te halen om te solliciteren. Als de eerste indruk niet goed is, is de kans op het succesvol aantrekken van nieuw personeel, erg klein. Maar hoe schrijf je een personeelsadvertentie die er voor zorgt dat de sollicitanten binnenstromen?

Wat zet je allemaal in een personeelsadvertentie?

Een goede wervende vacaturetekst (personeelsadvertentie) is dus erg belangrijk voor het aantrekken van nieuw personeel. Maar wat zet je nou allemaal in zo’n personeelsadvertentie? Je bent redelijk vrij in het inrichten van je vacaturetekst. Er is geen vaste volgorde of perfecte template hoe je zo’n tekst moet schrijven. Maar benoem in ieder geval de volgende onderdelen:

Organisatie en afdeling

Maak een schets van de organisatie en de afdeling waar de nieuwe medewerker komt te werken. Je vermeldt dingen als de:

  • naam de organisatie
  • vestigingsplaats van de organisatie
  • aard van de bedrijvigheid (soort producten/diensten
  • omgang van de organisatie
  • plaats, functie en grootte van de afdeling

Deze informatie plaats je of bovenaan of juist onderaan de advertentie. Ook kun je dit in een apart blokje aan de zijkant plaatsen.

Vacante functie

Je vacature bevat natuurlijk ook informatie over de functie. In dit onderdeel of bovenaan de vacaturetekst zet je vaak neer wat de reden is van het ontstaan van de vacature, zoals: wegens aanhoudende drukte, wegens pensioen, wegens uitbreiding, etc.

Dan komt de inhoudelijke beschrijving van de functie. Het gaat om:

  • contractduur
  • werkuren
  • taken
  • verantwoordelijkheden
  • bevoegdheden

Het makkelijkst is om dit puntsgewijs neer te zetten. Wat je er allemaal neerzet mag je een beetje zelf weten, maar belangrijk is dat de lezer een goed beeld krijgt van het werk dat hij/zij uit zal gaan voeren.

Eisen, voorwaarden en wensen

Na de informatie over de functie, zet je meestal de eisen, voorwaarden en wensen. Dit beschrijft wat het bedrijf verwacht van de toekomstig werknemer. Bijvoorbeeld diploma’s, talenkennis, woonplaats, ervaring of karaktereigenschappen.

Arbeidsvoorwaarden

Nadat je beschreven hebt wat je bedrijf van de toekomstig werknemer verwacht, schrijf je wat de toekomstig werknemer van jouw bedrijf kan verwachten. Deze schets van de arbeidsvoorwaarden is een beschrijving van het salaris, aantal vakantiedagen, opleidings- en/of promotiemogelijkheden en andere relevante zaken. Het benoemen van een salaris is erg aan te raden in een vacaturetekst. Dit vergroot de kans op nieuw personeel namelijk heel erg.

Aanvullende informatie

Als laatste geef je aanvullende informatie. Bijvoorbeeld hoe je moet solliciteren, aan wie je de sollicitatiebrief kan schrijven, het verloop van de sollicitatieprocedure en contactgegevens.

Een voorbeeld van hoe zo’n vacaturetekst eruit zou kunnen zien:

Tips voor het schrijven van een wervende vacaturetekst

  • Kies de juiste ’tone of voice’, oftewel de manier van schrijven. Schrijf je heel zakelijk, heel informeel of een beetje daar tussen in?
  • Gebruik korte zinnen voor een overzichtelijke advertentie.
  • Maak gebruik van alinea’s.
  • Geef elke alinea een tussentitel. Gebruik bijvoorbeeld de kopjes Bedrijfsinformatie, Functiebeschrijving, Profiel, Aanbod en Interesse? Onder elk kopje schrijf je dan bijbehorende informatie. Je mag meerdere tekstdelen onder 1 kopje laten vallen. Zet weer een nieuwe tussentitel als je doorgaat naar het volgende onderdeel.
  • Beperk je tot 1 onderwerp per alinea.
  • Maak gebruik van witruimtes tussen stukken tekst, dit maakt een tekst makkelijk en snel te lezen.
  • Hou een logische volgorde aan.
  • Verkoop je bedrijf ook aan de lezer. Waarom zou een sollicitant voor jouw/jullie bedrijf moeten kiezen? Hoe zijn jullie anders en wat hebben jullie hun te bieden?
  • Spreek de lezer aan in de ‘je-vorm’ of ‘u-vorm’. Kies wat het beste past bij je bedrijf.
  • Als je vanuit de organisatie spreekt, gebruik dan ‘we’ of ‘wij’.
  • Praat niet teveel vanuit de organisatie, maar praat vanuit de sollicitant. Gebruik meer ‘u’ of ‘je’, dan ‘wij’. Je stelt je dan meer in de plaats van de lezer en spreekt deze rechtstreeks aan.
  • Gebruik geen werkwoorden als zelfstandig naamwoorden

Niet: Het opstellen van akten
Wel: Je stelt akten op

  • Maak de tekst actief

Niet: Er wordt gedacht aan je persoonlijke ontwikkeling
Wel: We denken aan je persoonlijke ontwikkeling

  • Werk met opsommingen en bullets. Dit maakt de tekst overzichtelijk, kort en snel te lezen.
  • Kies een vormgeving die past bij het bedrijf. Als je een creatief bedrijf of creatieve functie hebt kan je best een creatievere en kleurvolle advertentie maken. Als je een accountant zoekt is dit misschien niet het handigst.
  • Stel een vraag om een reactie af te dwingen als: Heb jij net zo veel passie als ons voor…? of Weet jij als geen ander hoe je…?
  • Doe een call-to-action. ‘Solliciteer nu!’ of “Mail snel je sollicitatiebrief en cv naar …. en word onze nieuwe collega!”
  • Je mag best creatief of ludiek schrijven. Je wilt namelijk opvallen en een goede indruk maken op de lezer.
  • En als laatste, vermijd uiteraard taalfouten!!! Een taalfout in je tekst is fataal. Het overgrote deel van de lezers neemt je vacature niet meer serieus en zoekt verder.

Een social media vacature

Naast een volledige vacature op je website of op een vacaturesite, is een vacature plaatsen op je social media kanalen ook een aanrader. Social media heeft een enorm bereik en je kunt op deze manier goed zoeken naar nieuwe werknemers. Een social media vacature ziet er echter wel wat anders uit dan een ‘gewone vacaturetekst’. Een social media vacature tekst is bijvoorbeeld veel korter, dus je moet selectief in wat je allemaal wilt vertellen. Ik heb een aparte blog geschreven over Hoe schrijf je een vacaturetekst voor social media?. Hierin ga ik dieper in op vacatures op social media.

Krijg je geen goede vacature op papier of heb je geen zin of tijd om hier mee bezig te gaan? Dan help ik je graag! Lees meer over vacatureteksten laten schrijven door mij of neem gelijk contact op.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *