Wat is SEO en hoe werkt het?

SEO, je hebt er vast wel eens van gehoord. Tegenwoordig is iedereen er mee bezig en hoor je van alle kanten dat het belangrijk is. Maar wat is dat SEO precies en hoe werkt het? In dit artikel ga ik je alles vertellen wat er te weten valt over ‘search engine optimization’ (SEO) en waarom het belangrijk is.

Als je een website hebt wil je uiteraard dat deze zo hoog mogelijk komt te staan in Google haar zoekresultaten. Hoe hoger jouw website staat, hoe meer bezoekers er op klikken en naar jouw website komen. Deze bezoekers kunnen vervolgens omgezet worden in klanten en dat is uiteindelijk waar het om draait bij een bedrijf, klanten werven en winst maken.

Hoe werken de Google-zoekresultaten?

Google is elke dag bezig met het scannen van miljoenen websites. Het algoritme van Google bepaalt vervolgens welke websites zij het belangrijkste vinden (voor een bepaalde zoekopdracht). Deze websites zullen bovenaan in de zoekresultaten komen. Helemaal bovenaan komen eerst de advertenties (SEA). Als die er zijn tenminste, dit is niet altijd het geval. Daarna komen de organische zoekresultaten (SEO). Ik vertel verderop in dit artikel, wat het verschil is tussen SEO en SEA.

Maar even verder naar de organische zoekresultaten (zoekresultaten waar niet voor betaald is). Als jij nu bijvoorbeeld op google opzoekt “wat is een backlink?” dan zie je dat het eerste (organische) resultaat van rankingmasters.nl is (januari 2024). Dit is een organisch zoekresultaat aangezien er niet dikgedrukt “gesponsord” boven staat. Zij hebben een artikel online staan over “wat zijn backlinks, hoe werkt het en hoe kom je eraan?”. Google heeft besloten dat van alle websites en webpagina’s die er zijn, dit de beste is voor jouw zoekopdracht.

De kans is erg groot dat jij dat artikel aanklikt om te lezen, omdat die bovenaan staat. Veel groter dan de kans dat jij het 8e artikel van boven leest. Hoe hoger je website of webpagina in google staat, hoe meer mensen er dus op klikken.

Maakt het veel uit hoe hoog je staat in Google?

Er zijn verschillende onderzoeken met verschillende uitkomsten geweest over hoeveel procent nou klikt op welke positie in Google. Maar om een idee te geven van hoe dit verdeeld is, heb ik hier de resultaten van een onderzoek van onwise.nl.

Hieruit kun je opmaken dat het enorm belangrijk is om hoog te staan in Google. De eerste 4 posities samen zijn namelijk goed voor meer dan 80% van alle bezoekers die zoeken naar een bepaald onderwerp.

Stel jij hebt een webshop waar je kappersspullen verkoopt. En per maand wordt er 10.000 keer gezocht naar “kappersspullen”. Als jouw website dan bijvoorbeeld op de 7e plek staat ontvang je zo’n 400 bezoekers per maand.

Niet verkeerd, maar als je op de 4e plek stond, waren dit er zo’n 1.100. 3 plekken hoger staan in Google brengt je dus ELKE MAAND bijna 3 keer zoveel bezoekers naar je site. Die je vervolgens om kunt zetten in consumenten.

Hopelijk zie je nu de enorme waarde in van een hoge plaats in Google. Maar wat kun je doen om je website hoger te krijgen in Google? SEO!

Wat is SEO?

Je wilt dat je website beter scoort in Google en hoger komt te staan bij zoekresultaten. Dan moet je SEO gaan toepassen op je website. SEO (search engine optimization) houdt in dat je jouw website optimaliseert om zo hoog mogelijk in de gratis resultaten van Google te komen. Dit noemen we ook wel de organische (zoek)resultaten.

Google vindt bepaalde dingen namelijk wél fijn aan een website en bepaalde dingen niet. Als je zorgt dat jouw website ‘goed’ is in de ogen van Google, waarderen ze je met een hogere positie in de zoekresultaten. SEO houdt dus eigenlijk in dat je jouw website en je teksten afstemt op wat Google wilt. Zodat je zo hoog mogelijk komen te staan in de Google-zoekresultaten.

Wat is het verschil tussen SEO en SEA

Misschien heb je al een beetje begrepen wat het verschil is tussen SEO en SEA door alle informatie hierboven, maar toch leg ik het nog even kort uit.

Als jij iets zoekt in google krijgt je zoekresultaten te zien. In deze resultaten is een verschil op te maken tussen advertenties en organische zoekresultaten. Sommige bedrijven adverteren namelijk op google. Als jij bijvoorbeeld intypt “matrassen”, dan krijg je eerst enkele advertenties en dan pas organische resultaten.

Deze advertenties herken je aan de dikgedrukte tekst “gesponsord” boven het zoekresultaat. Deze pagina’s maken dus gebruik van SEA. Dan betaal je een x bedrag aan Google om bovenaan in de zoekresultaten te staan voor een bepaald zoekwoord.

Na deze advertenties komen de organische zoekresultaten. Oftewel de gratis zoekresultaten waarvan Google vindt dat ze het beste passen bij de gezochte zoekopdracht. En door SEO toe te passen kom jij hier dus hoog te staan.

Waaruit bestaat SEO?

Als je kijkt naar SEO voor je website heb je hier 2 kanten van. Je hebt on page SEO en off page SEO.

Het verschil tussen on page SEO en off page SEO

On page SEO gaat over alles wat jij op én aan jouw website doet om zoekmachinevriendelijk te worden en goed te scoren in Google.

Off page SEO gaat over alle factoren buiten je eigen website, die bijdragen aan de populariteit van je website in de ogen van Google.

Het belangrijkste is om een goeie basis op te bouwen, dus on page SEO moet absoluut je voorkeur hebben. Zorg eerst dat je website zelf goed in elkaar zit, voordat je van buitenaf je website wilt gaan opkrikken. Als je website on page allemaal goed staat, kun je eens gaan kijken naar de mogelijkheden in off page SEO. Off page SEO is namelijk wel erg kostbaar.

In dit artikel gaan ze verder in op het verschil: https://rankingmasters.nl/seo-de-verschillen-tussen-off-page-vs-on-page-content/.

De 3 componenten van goede SEO

Om aan je SEO te werken kun je heel veel verschillende factoren verbeteren. Al deze factoren kunnen ondergebracht worden onder 1 van de volgende ‘3 cornerstones van SEO’.

  • Techniek
  • Content
  • Autoriteit

De volgorde waarin deze staan is niet voor niets. Je begint namelijk altijd met het technisch optimaliseren van je website. Daarna ga je waardevolle content plaatsen. En als laatste ga je aan de slag met het verbeteren van je autoriteit.

1. Techniek

Het kopje ’techniek’ gaat enorm diep. Maar in principe gaat het kopje techniek over de gebruiksvriendelijkheid van je website. De gebruiksvriendelijkheid voor de website-bezoeker én voor Google. Google wil namelijk dat haar gebruikers een zo goed mogelijke ervaring hebben wanneer ze op het internet browsen. Daarnaast is het ook voor Google zelf van belang dat een website goed in elkaar zit. Zo is het makkelijker voor Google om zich door je website te begeven en om je website te begrijpen.

Om je techniek op orde te krijgen zijn er dus erg veel dingen die je kunt doen of waar je rekening mee moet houden. Als je hier alles over wilt lezen, dan raad ik dit artikel aan: https://www.doublesmart.nl/hub/seo/technische-seo/.

Maar enkele belangrijke aspecten van technische SEO zijn:

Snelheid

Snelheid wordt steeds belangrijker in ons leven. Zo ook voor onze online wereld. Bezoekers zitten niet te wachten op een slome website. Als het laden te lang duurt klikken we de website weg en zoeken we een andere website om onze informatie op te vinden. Google merkt dit en is hier niet blij mee. Google haar doel is namelijk om de gebruikers een zo goed mogelijke ervaring te geven. Een snelle website zal dus hoger komen te staan dan een slome website, want deze is gebruiksvriendelijker. Zorg dus voor een snelle website!

Er zijn verschillende programma’s waarmee je de snelheid van je website kan meten. Eén van deze programma’s is Googlepagespeed van Google zelf.

Hoe zorg je dat je website sneller wordt?
  • Zorg dat je afbeeldingen niet te groot zijn
  • Maak gebruik van lazy loading
  • Gebruik een CDN
  • Verklein css- en javascript-bestanden
  • Schakel cache in

Wil je hier meer over leren? Lees dat dit artikel van hostnet over ‘website sneller maken’.

Mobielvriendelijkheid

Mobiele telefoons worden met de dag populairder. Iedereen heeft er inmiddels wel een. Ook Google weet dit. Momenteel komen de meeste zoekopdrachten zelfs van mobiele apparaten. Daarom heeft Google in 2015 besloten om over te gaan op ‘mobile first index’. Oftewel, het is belangrijker dat je website goed functioneert op mobiel dan op desktop. Een mobielvriendelijke website is dus een must tegenwoordig.

Je kunt de mobielvriendelijkheid van je website testen met een tool van Google.

Heldere sitestructuur

En sitestructuur is misschien wat lastiger uit te leggen, maar ik ga mijn best doen. Je sitestructuur is een soort hiërarchie van hoe je website eruitziet. Hoe je jouw website opgebouwd hebt. Hier een voorbeeld:

Als je een goede sitestructuur hebt betekent dit dat de bezoeker zich makkelijk kan navigeren door je website. Google vindt dit belangrijk aangezien zij gebruiksvriendelijkheid dus erg belangrijk vinden. Daarnaast vindt Google het zelf ook fijn dat de sitestructuur van een website goed in elkaar steekt. Dit maakt het voor de bots van Google ook makkelijker om zich te navigeren door de website en om de website te begrijpen.

Zorg dat je een SSL-certificaat hebt

Google vindt veiligheid ook erg belangrijk. Als Google jouw website niet vertrouwt, dan kun je een hoge plaats in de zoekresultaten wel vergeten. De meeste websites zijn wel veilig, maar je wilt toch minimaal wel een SSL-certificaat aanvragen voor je website. Dit geeft een seintje naar Google dat jouw website betrouwbaar is.

Zorg voor goede indexeerbaarheid van je website

‘Indexeerbaarheid’ betekent dat Google in staat is om jouw webpagina te analyseren en aan haar index toe te voegen. Dit is wat lastig uit te leggen en ook een onderdeel wat ik zelf het moeilijkste vind te begrijpen van SEO. Dit gaat echt al wel de technische kant op. Maar in dit artikel leggen ze meer uit over de indexeerbaarheid van je website.

2. Content

Oftewel alles wat informatie biedt aan de bezoekers (en Google) op jouw website. Denk aan de home pagina, blog artikelen, product pagina’s, page titels en meta beschrijvingen, maar ook aan afbeeldingen, video’s en linkjes naar andere sites. Hoe beter je content is, hoe hoger Google je zal plaatsen in de zoekresultaten.

8 tips voor het creëren van de beste content voor Google
1. Geef nuttige informatie

Google haar doel is om bezoekers zo goed mogelijk van dienst te zijn en te verzorgen van de best mogelijke informatie. Als jij dus de meest waardevolle informatie biedt aan bezoekers, zal Google je belonen met een goede positie in haar zoekresultaten. Goede content is dan ook één van de belangrijkste onderdelen van SEO. Daarnaast helpt goede informatie ook voor de autoriteit score van je website en dit is heel belangrijk voor je SEO (kom ik later op terug).

Schrijf dus teksten die je website-bezoekers helpen. En schrijf betere content dan je concurrenten. Kijk bijvoorbeeld naar hun content en vraag je af wat jij beter kant doen? Kan je nog dingen toevoegen, meer informatie geven of iets anders?

Er zijn enorm veel factoren die je plaats in de zoekresultaten bepalen, maar in theorie kun je zeggen: degene met de meeste of beste informatie komt bovenaan te staan. Maar hoe hoe schrijf je blogs die bovenaan komen te staan in Google?

2. Wees up-to-date

Als je content op je website hebt staan die niet meer up-to-date is zal dit niet de beste informatie zijn. Je hebt misschien nog op je website staan dat de maximum snelheid op snelwegen overdag 130 is. Je schreef die content toen dat nog wel zo was, maar inmiddels is dit natuurlijk niet meer zo.

Google zal dit zien en weet dus dat je artikel niet klopt, niet meer waardevol is en niet meer van deze tijd is. Je zal nu minder hoog komen in de zoekresultaten. Google haar doel is namelijk altijd, om de bezoeker te voorzien van de beste content.

Zorg daarom dat je content bij de tijd is. Update je content regelmatig. Komt er nieuwe informatie of nieuwe inzichten rondom een onderwerp? Pas je content gelijk aan en verwerk de nieuwe informatie. Zo blijft jouw content up-to-date en volledig. En daardoor het waardevolst.

3. Maak gebruik van links

Ook interne links en uitgaande links kunnen je content verbeteren. Interne links zorgen voor een ‘SEO spinnenweb’ zoals ze dat zo mooi zeggen. In principe houdt dat in dat je door interne links aangeeft dat al je webpagina’s met elkaar in verband staan en dat ze allemaal waardevol zijn. Google kan zich zo beter door je website navigeren en ook zal Google je webpagina’s hoger waarderen als ze links krijgen van andere pagina’s van je website. Google snapt nu beter waar je webpagina’s over gaan en ziet een samenhangende website in plaats van losse webpagina’s. Zo’n SEO spinnenweb kan er bijvoorbeeld zo uitzien:

Hier zie je producten die naar elkaar linken, maar dit kunnen ook andere webpagina’s of blogs ofzo zijn. Of een combinatie daarvan. Maar hopelijk snap je zo het principe een beetje.

Mocht je hier meer over willen weten, dan raad ik dit artikel van IMU aan over interne links.

Ook links naar externe pagina’s zijn aan te raden. Je verwijst iemand daarmee door naar een andere pagina. Dat klinkt misschien heel krom, want waarom zou je dat willen?

Nou, hierdoor geef je de bezoeker zoveel mogelijk nuttige informatie. De uitgaande links gaan naar pagina’s die meer vertellen over een bepaald onderwerp. De bezoeker heeft zo alle informatie binnen handbereik. Ik doe dit in dit artikel ook regelmatig. Zo kun je gelijk meer informatie krijgen over een bepaald onderwerp die ik zelf niet tot in de puntjes uitleg. Google waardeert het enorm als je jouw website ‘opoffert’ voor het helpen van de bezoeker. Waardevolle informatie voor de bezoeker is namelijk de nummer 1 prioriteit van Google.

Externe links zijn dus ook enorm nuttig voor SEO!

Tip: Als je externe links in je tekst zet, zorg dan dat het linkje in een nieuw tabblad wordt geopend. Zo blijft jouw webpagina ook altijd open staan. De lezer kan nu makkelijk terug naar jouw pagina en het is goed voor je SEO als een bezoeker je pagina lang heeft openstaan.

4. Gebruik headings

Dit is voor de lezer fijner, maar ook voor Google. Voor de lezer zorgt dit voor een duidelijke structuur in je website. En Google haar bots kunnen je webpagina nu ook makkelijker lezen en begrijpen.

Een heading is eigenlijk een titel/tussentitel. Ik zal je dit uitleggen aan de hand van deze blog zelf.

Er kan altijd maar 1 H1 zijn. Dat is de titel van je pagina of artikel. In dit geval is mijn H1 dus: Wat is SEO en hoe werkt het?

Hierna schrijf je vaak een inleiding. Een kort inleidend stukje over waar je het over gaat hebben. Of je schets een situatie of iets dergelijks.

Daarna heb je verschillende deelonderwerpen zegmaar, je H2’s. In mijn geval zijn dit:

  • Hoe werken de Google-zoekresultaten?
  • Maakt het veel uit hoe hoog je staat in Google?
  • Wat is SEO?
  • Waaruit bestaat SEO?

Deze deelonderwerpen kan je ook weer onderverdelen. Hier heb je dan de H3 voor. Dat zijn bij mij bijvoorbeeld:

  • Wat is het verschil tussen SEO en SEA
  • De 3 componenten van goede SEO

Hier heb je ook weer deelonderwerpen onder, dit zijn dan je H4’s. Hopelijk begrijp je het nu een beetje.

Door je pagina zo op te bouwen is het voor de lezer makkelijk te lezen en ziet het er mooi overzichtelijk uit. En Google vind dit dus ook fijn. Win-win.

5. Optimaliseer het gebruik van zoekwoorden

Google moet uiteraard begrijpen waarover je webpagina of website gaat. Zorg dus dat je de juiste zoekwoorden in je teksten verwerkt. Als je gevonden wilt worden op “fietsenzaak Achterhoek”, dan moet je natuurlijk geen tekst schrijven waar je die woorden niet inzet. Anders snapt Google niet dat jouw website gaat over een fietsenzaak in de Achterhoek. Je zal dan ook niet in de zoekresultaten verschijnen bij mensen die zoeken naar een fietsenzaak in de Achterhoek.

Zorg dus dat je minimaal een aantal keer je zoekwoord (en varianten en synoniemen) in je tekst verwerkt. Google snapt dan waar jouw website over gaat en kan je beter plaatsen in de zoekresultaten.

Benoem dus ook varianten van je zoekwoord of synoniemen. Bijvoorbeeld ook de woorden: fietsenwinkel, fiets specialist, fiets reparatie, enz.

Pas op voor keywordstuffing. Keywordstuffing is als je een keyword heel vaak gaat gebruiken, omdat je zo hoopt hoger te komen in de zoekresultaten. Bijvoorbeeld: “Welkom bij onze fietszaak. Bij onze fietszaak kun je terecht voor al je problemen met je fiets. Onze fietszaak is dé fietszaak van de Achterhoek.”

Je denkt zo misschien bovenaan te komen in de zoekresultaten want je hebt het zoekwoord vaak gebruikt, maar Google bestraft dit erg hard. En het leest ook nog eens heel vervelend. DOE DIT DUS NIET!

Goede zoekwoorden gebruiken voor je SEO kun je vaak gewoon doen door een beetje logisch na te denken wat belangrijke woorden zijn voor jouw bedrijf. Je kunt dus gokken wat een goed zoekwoord is om je op te focussen, MAAR je kunt het ook groter aanpakken. Mocht je nou echt dieper in willen gaan op zoekwoorden, lees dan dit artikel van imu. Hierin leggen ze echt alles uit over zoekwoorden. Als je een goed zoekwoorden-onderzoek toepast, kan dit echt zijn vruchten afwerken voor je Google positie.

Zoekwoorden in je tekst plaatsen

Je zoekwoorden (of varianten/synoniemen) wil je op bepaalde plekken graag hebben staan in je tekst.

  • Bijvoorbeeld in je titel wil je sowieso je zoekwoord of een synoniem/variant hebben staan.
  • Daarnaast wil je je zoekwoord of een synoniem/variant ook hebben staan in de inleiding van je tekst. Na je titel heb je vaak een inleidend stukje tekst voordat er een H2 komt. Hier wil je ook minimaal 1 keer (tot misschien wel 3-5 keer) je zoekwoord hebben staan of een variant/synoniem.
  • Ook in je meta beschrijving wil je jouw zoekwoord of een synoniem/variant hebben staan. (Ook in je title tag en je url, maar dit gebeurt automatisch aangezien Google jouw titel gebruikt voor je title tag en je url.)
  • En als laatste wil je ook in je H2, H3 of H4 proberen om je zoekwoord eens voorbij te laten komen.
6. Schrijf meta titles en meta beschrijvingen

Je kunt per pagina die je online hebt staan ook een title tag en meta beschrijving schrijven. Hieronder een foto wat dat is.

Dit is dus de zichtbare tekst van jouw website in de Google-zoekresultaten. Deze helpen met SEO, omdat je hiermee wederom aangeeft waar je webpagina over gaat. Google kan deze zo beter plaatsen bij relevante zoekwoorden. En daarnaast hebben de title tag en de meta beschrijving invloed op het klikgedrag van de bezoeker. Een goed geschreven titel en meta beschrijving zorgen voor meer bezoekers en dit geeft Google weer een seintje dat je website dus goed in de smaak valt bij gebruikers.

Via een plug-in als Yoast SEO kun je zelf een title tag en meta beschrijving schrijven bij al je pagina’s. Als je dit niet doet dat vult Google zelf een meta beschrijving en title tag in. Op zich ook niet het einde van de wereld, want Google is best slim dus die kiezen teksten van je pagina die passen bij de zoekopdracht van de gebruiker.

Lees hier alles over meta titles en meta beschrijvingen.

7. Optimaliseer je afbeeldingen

Dit had je misschien niet verwacht, maar ook je afbeeldingen doen er toe. Eerder heb ik al uitgelegd dat té zware afbeeldingen zorgen voor een trage website. Lichte afbeeldingen op je website plaatsen is dus belangrijk, maar ook voor het ‘content’ gedeelte kun je je afbeeldingen optimaliseren.

Dit doe je door de afbeelding een goede bestandsnaam te geven en een alt-tekst in te voeren. Google begrijpt je foto zo beter en je zoekwoord komt weer een keer vaker voor op je webpagina (ook al zie je dat niet aan de voorkant). Maar dat is ook beide weer positief voor je hele webpagina. Daarnaast kan je afbeelding nu in ‘Google afbeeldingen’ verschijnen. Dit kan zorgen dat mensen via daar op je website terecht komen. Nieuwe bezoekersss!

Lees hier alles over hoe tekst werkt rondom een afbeelding.

8. Schrijf aantrekkelijk

Het schrijven van een tekst die lekker leest is ook erg belangrijk. Misschien niet direct voor Google, maar wel voor de bezoeker. En uiteindelijk gaat het daar om. Indirect heeft het ook wel impact op je SEO. Omdat factoren als ‘dwell time, time on page en bounce rate‘ ook meespelen voor Google (denken we).

Disclaimer: hier zijn de meningen over verdeelt en Google laat hier ook niets over los. Maar hoe dan ook, schrijf een aantrekkelijke tekst!

4 simpele tips om je teksten kleurrijker en interessanter te maken

3. Autoriteit

En als laatste autoriteit. En dat is gelijk het lastigste onderdeel van SEO.

De autoriteit van je website is hoe belangrijk en betrouwbaar Google jouw website vindt. Als je begint met een website is je autoriteit dus 0. Vervolgens kun je door goede informatie te delen en backlinks te krijgen, autoriteit ‘verdienen’ van Google. Ze gaan jouw website dan steeds belangrijker vinden en hoger plaatsen bij zoekresultaten.

Hoe zorg je dat je website een hogere website autoriteit krijgt?

Je website autoriteit verhogen is iets wat niet erg makkelijk is. Vaak heeft zoiets gewoon tijd nodig. Een website die net een week online is zal altijd een lagere autoriteit score hebben dan een website die al 15 jaar in de lucht is. Als nieuwe website zal je dus ook bijna nooit het hoogste scoren in de Google zoekresultaten. Omdat websites die al langer bestaan simpelweg een hogere domein autoriteit hebben. Deze zullen dus vaak boven jou komen te staan.

Als je meer wilt weten over website autoriteit, dan raad ik dit artikel van smartranking aan:https://smartranking.nl/seo-autoriteit/.

Google moet je website dus gaan vertrouwen en gaan opmerken dat je website waardevol of belangrijk is. Dit kun je doen door:

  • Goede content te plaatsen
  • Regelmatig content te plaatsen
  • Je content up-to-date te houden
  • Backlinks te vergaren

Door regelmatig goede en up-to-date content te plaatsen, laat jij aan Google zien dat je veel weet van je vakgebied en dat je serieus bent met je website. Google gaat op een gegeven moment opmerken dat je veel weet en veel deelt. Ze zullen je website daardoor meer gaan vertrouwen en ook belangrijker gaan vinden. Je website autoriteit gaat dus omhoog.

Doordat je veel content deelt en je website autoriteit omhoog gaat, kom je vaker en hoger in de Google-zoekresultaten. Dit zorgt vaak ook dat je automatisch meer backlinks krijgt, wat je website autoriteit ook weer verhoogt. Zo kom je dus in een positieve cyclus.

Dit heeft echter wel tijd nodig. Dit gaat je niet in weken of maanden lukken. Maar als je doorzet kan dit wel echt zijn vruchten afwerken!

Mocht je niet willen wachten op ‘natuurlijke’ backlinks dan kun je zelf ook bezig gaan met het vergaren van backlinks. Backlinks zijn namelijk enorm krachtig voor je website autoriteit. In dit artikel van rankingmasters gaan ze uitgebreid in op backlinks.

SEO is dus het optimaliseren van je website en je content, aan de hand van de richtlijnen van Google. Google vindt het fijn dat je dit doet en beloont je hiervoor door je website hoger te plaatsen in de zoekresultaten.

Dit was eigenlijk wel alles wat je moet weten over SEO. Mocht iets nog onduidelijk zijn of heb je een andere vraag, stel deze dan gerust!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *