Grote bedrijven hebben vaak grote marketingteams of huren grote marketingbureaus in om te zorgen voor ijzersterke marketing en communicatie. Dit doen ze omdat goede marketing en communicatie enorm belangrijk is voor elk bedrijf. Maar dit is alleen rendabel en betaalbaar, voor grote bedrijven. Als kleine ondernemer heb je geen groot marketingbureau nodig en is dit vaak ook onbetaalbaar. Maar toch is het ook voor kleinere ondernemers belangrijk om goede teksten te schrijven, een optimale website te hebben (SEO) en een soort van marketingplannetje te hebben. Want ook voor kleinere ondernemers liggen hier mogelijkheden én is het belangrijk om goed te communiceren met je doelgroep. In dit artikel neem ik je mee, in hoe jij dit gedeelte van je bedrijf goed opzet!
Marketing en communicatie voor jouw bedrijf
Als kleine ondernemer vraag je je misschien af of het nodig is om je bezig te houden met je marketing en communicatie. En of SEO wel echt zoveel uitmaakt voor jouw bedrijf. En dat is ook iets wat je voor jezelf moet bepalen. Het is helemaal prima als je je hier niet mee bezig wilt houden. Ook dan kan je een supermooi bedrijf opzetten met mooie resultaten.
Maar om je bedrijf te laten groeien en net dat beetje extra professionaliteit te laten zien, is het wel aan te raden om in ieder geval een kleine basis te hebben. Een website die goed in elkaar zit is misschien al wel genoeg voor jouw bedrijf. Maar dit is al een heel belangrijk onderdeel. Veel mensen kijken online naar bedrijven en producten en als jouw website dan niet goed in elkaar zit of onduidelijk is met slechte teksten, dan zal de lezer niet enthousiast worden. Dit kan je veel klanten kosten. Dus een goede basis is daarin al de basis. Ook voor je SEO is het goed dat je website goed is.
Verder kun je kijken naar de teksten die je de wereld instuurt. Denk hierbij ook aan je webteksten, maar ook aan de teksten op je social media, persberichten, blogs, verkoopteksten, flyers, etc. Goede teksten zijn namelijk essentieel voor bedrijven. De tekst die je gebruikt voor jouw bedrijf is namelijk de basis voor je marketing en communicatie. En dé manier om te communiceren met je doelgroep.
En als laatste kun je overwegen om reclame te maken voor je bedrijf. Dit kan door een advertentie te plaatsen in een krant of nieuwsblad. Of je gaat online advertenties draaien in Google (SEA) of via social media (Facebook en instagram).
SEO/website
Laten we beginnen met je website en SEO. Deze 2 heb ik even samen genomen, omdat ze veelal met elkaar in verbinding staan. SEO is namelijk (Search Engine Optimization), oftewel het optimaliseren van je website, waardoor Google jouw website gaat waarderen en je hoger gaat plaatsen in de zoekresultaten. Deze 2 gaan dus een beetje hand in hand met elkaar.
Laten we beginnen met je website in het algemeen. Je website is eigenlijk het online visitekaartje van je bedrijf. Je wilt dus dat deze minimaal voldoende is. Als kleine ondernemer hoef je namelijk zeker geen uitmuntende en superdure website te hebben. Maar een verzorgde en overzichtelijke website met een beetje goede webteksten is echt wel aan te raden. De website bezoeker moet namelijk een vertrouwd gevoel hebben bij je website en vaak ook nog een beetje aangezet worden om klant te worden.
Naast dat je website er goed uit moet zien, is het ook handig om rekening te houden met SEO. SEO zijn dus eigenlijk allemaal ‘dingen die je kunt doen’, waardoor je hoger komt in de Google zoekresultaten. En dat betekent: meer website bezoekers (en dus eventuele klanten). Je SEO bestaat uit allemaal verschillende onderdelen. Dit zijn er eigenlijk te veel om op te noemen, dus ik zal de belangrijkste even op een rijtje zetten.
- Zoekwoorden
- Headers
- Goede url’s
- Optimale Metadata
- Geoptimaliseerde afbeeldingen
- Snelheid
- Content (blogs)
Teksten
Bij bijna alles wat je doet qua marketing of communicatie, komt tekst kijken. Goede teksten schrijven, is dan ook heel belangrijk! Op je website wil je teksten hebben die jouw bedrijf goed in beeld brengen en de lezer overtuigd om bij jouw bedrijf klant te worden. Je social media berichten moeten leuk geschreven worden zodat je doelgroep hier positief op reageert. Je vacaturetekst moet een goed beeld geven van je bedrijf en de functie en zo de lezer overhalen om voor jouw topbedrijf te komen werken. Etc…
Tekst is dus een enorm belangrijk onderdeel van je bedrijf. Dus als je bezig gaat met teksten voor je bedrijf, is het aan te raden om onderzoek te doen. Kijk bijvoorbeeld naar je concurrenten. Wat werkt voor hun? Wat kun jij beter doen? Wat maakt jouw bedrijf anders/beter?
Ook wil je online informatie inwinnen over bepaalde teksten. Als je teksten voor op je website wilt gaan schrijven, is het aan te raden om onderzoek te doen hoe je dit schrijft. Wat zet je allemaal op je website? En hoe verwoord je dit? Hoe werken zoekwoorden en headers?
Neem het schrijven van je teksten dus echt wel serieus, dit is superbelangrijk! Omdat steeds meer mensen dit doorhebben, willen steeds meer bedrijven een tekstschrijver inhuren. Zelf ben ik een tekstschrijver, omdat ik het superleuk vind om zulke ondernemers te helpen met hun teksten. Dus heb jij liever dat jouw teksten geschreven worden door iemand die precies weet hoe je een tekst schrijft die resultaat haalt, neem dan contact met me op.
Beeld
Naast tekst is ook beeld een belangrijk onderdeel van je bedrijf. De foto’s en video’s op je website, foto’s en video’s op je social media kanalen of de grafische vormgeving van een flyer of advertentie die je wilt maken. Een combinatie van sterke tekst met goed beeld en een goede vormgeving, is dé manier om jouw marketing en communicatie tot een succes te maken! Het is daarom in sommige gevallen ook aan te raden om een keer een fotograaf in te huren om je bedrijf van prachtige foto’s te voorzien. Deze hoef je soms maar 1 keer in te huren en dan kun je deze foto’s voor de rest van je bestaan gebruiken.
Reclame/advertentie
Een bekende vorm van marketing, zijn reclames en advertenties. Een advertentie in een krant of nieuwsblad, een online advertentie (SEA, Facebook of Instagram) of een flyer waarin je lezers enthousiast wil maken voor jouw bedrijf. Dit zijn vaak de eerste dingen waar je aan denkt als iemand over marketing begint. Dit komt ook omdat reclames en advertenties direct contact met de lezer garanderen en volledig bedoelt zijn om klanten te werven.
Welke vorm van marketing het beste voor jouw bedrijf werkt hangt af van je doelen, je doelgroep, je budget, etc. Als je hier eens samen met iemand naar wilt kijken kun je een marketingbureau of een dergelijke instantie inhuren. Maar je kunt dit ook met mij bespreken. Sinds kort help ik kleinere ondernemers met hun vraagstukken over marketing en communicatie. En dus ook over advertenties en dergelijke. Mocht je hier eens met mij over willen sparren? Neem dan contact met me op en dan kijken we samen naar jouw vraagstuk!