In je tekst is het belangrijk om in te spelen op je doelgroep. Misschien heb je het wel eens gehoord van iemand die in de marketing/sales werkt, maar het inspelen op de emoties, gevoelen en gedachten van je publiek is essentieel om resultaten te halen! Wij mensen zijn nou eenmaal emotionele wezens en laten ons dus leiden door ons gevoel. Hier kunnen wij invloed op hebben, door hier rekening mee te houden in onze teksten. We kunnen een beroep doen op de gedachten/gevoelens die de doelgroep heeft of een emotie opwekken bij de lezer.
Dit alles wil je uiteraard wel ethisch doen. Gebruik het in je voordeel, maar misbruik het nooit!
Hoe speel je in op je doelgroep en hun emoties, gevoelens en gedachten?
Tijdens het schrijven van je tekst is het dus belangrijk om de gevoelen, emoties en gedachten van de lezer in je achterhoofd te houden. Maar hoe doe je dat precies en hoe ziet dat er uit in een tekst?
Je kunt bijvoorbeeld inspelen op een veelvoorkomende ergernis van je klanten. Dit is een gedachte van hun en vervolgens probeer je een band te creëren door aan te geven dat je hun ergernis begrijpt. Inspelen op de gevoelens van de lezer dus, over dat probleem. Bijvoorbeeld:
Wordt u ook gek van laptops die zo snel leeg raken? Wij ook! Daarom hebben wij de ….. ontworpen.
De lezer herkent zich in de tekst aangezien die waarschijnlijk de gedachte heeft dat laptops té snel leeg gaan. En je vormt een connectie door aan te geven dit te begrijpen en door aan te geven dat jullie bedrijf er hetzelfde over denkt als de klant.
Of bijvoorbeeld als je gezichtscrème verkoopt en je doelgroep (of een deel hiervan) is vrouwen boven de 40, dan zou een gedachte van die doelgroep kunnen zijn: “Goh ik begin er echt wel ouder uit te zien, ik voel me niet meer zo jong”.
Dan kun je dit in je teksten gebruiken. Je kunt dan iets schrijven als: “Wil jij je na je 40e ook nog jong voelen? Onze gezichtscrème vermindert de veroudering van de huid en gaat rimpels tegen!”
Je gebruikt zo een veel voorkomende gedachte en speelt gelijk ook in op de gevoelens en emoties die de lezer waarschijnlijk heeft bij die gedachte. Dit zorgt dat de lezer automatisch meer geraakt wordt door de tekst en eerder geprikkeld raakt om actie te nemen.
Op deze manier zie je hopelijk dat je de gedachten, gevoelens en emoties van je lezer goed kunt gebruiken in je teksten. Maak van je tekst geen oppervlakkig verhaal, maar probeer de lezer te raken en te bereiken met je woorden. Op deze manier wordt de lezer meer geprikkeld en zullen je resultaten beter worden!