Een advertentie of advertorial is een hele effectieve manier om je product zichtbaar te maken bij je (potentiële) klanten! Wat het verschil is tussen een advertentie en een advertorial ga ik zo uitleggen, maar beide zijn ze bedoeld als reclame voor jouw bedrijf, product of dienst. Zo’n advertorial of advertentie kan enorm nuttig zijn voor het krijgen van naamsbekendheid of het trekken van nieuwe klanten, maar dan moet je het wel goed aanpakken. Daarom leg ik je in deze blog precies uit hoe waar je aan moet denken.
Wat zet je allemaal in je advertentie/advertorial?
1. Aanduiding
Meestal staat boven een advertorial een aanduiding als ‘advertentie’ of ‘advertorial’.
2. Titel
Een titel of kopzin die kort vertelt waar de tekst over gaat, en/of die de lezer nieuwsgierig maakt. Een titel of kopzin trekt meteen de aandacht van de lezer en zet hem aan tot het lezen van je advertorial.
3. Chapeau
Je kunt gebruikmaken van een chapeau of boventitel. Belangrijke informatie die je niet in de kop kwijt kunt, plaats je in een chapeau/boventitel.
4. Ondertitel
De ondertitel kun je ook wel zien als het vervolg op de titel. De ondertitel geeft wederom aanvullende informatie, alleen nu onder de titel. De chapeau, titel en ondertitel samen geven de lezer een duidelijk beeld van de inhoud van de tekst.
5. Lead
De lead is de eerste alinea. Deze vormt een inleiding voor de rest van de tekst. Hierin kan je hoofdpunten benoemen of een interessant detail uitlichten. Dit is een belangrijk stukje tekst die interessante informatie bevat waardoor de lezer de rest van het verhaal wilt lezen.
Een lead heeft vaak ook een afwijkende vormgeving van de rest van de alinea’s (bijv. vetgedrukt of cursief).
6. Alinea’s
Een alinea is een stuk tekst die duidelijk bij elkaar hoort. Vaak van elkaar onderscheiden door kopjes, tussentitels of witregels. Zorg dat een alinea niet te lang wordt, dit leest niet fijn voor de lezer.
7. Tussentitel/tussenkop
Je wilt teksten altijd overzichtelijk houden, zo ook advertorials. Dit kan goed door gebruik te maken van tussentitels/tussenkoppen. Tussentitels wekken ook extra interesse op bij de lezer. Deze titels vallen op en moeten de lezer enthousiast maken om verder te lezen.
8. Teaser
De teaser is wederom bedoeld om de lezer te prikkelen. Een teaser is een uitspraak, feitje of stelling die opvallend tussen 2 stukken tekst wordt geplaatst. Bijvoorbeeld: “80% van de bij ons afgestudeerden vinden binnen 2 jaar een baan”.
9. Kader
Een kader is een stukje tekst dat visueel gescheiden wordt van de rest door bijvoorbeeld een omlijsting of een gekleurde achtergrond. Hier kan je dieper ingaan op een detail, een samenvatting/overzicht geven, een actie aanbieden, een testimonial plaatsen, etc.
10. Illustraties
Een enorm belangrijk onderdeel van bijna alle teksten eigenlijk, illustraties. Zonder illustraties wordt je tekst al gauw als saai en langdradig bestempeld en dus niet gelezen. Kies dus vrolijke, prikkelende of informatieve afbeeldingen om te plaatsen in jouw advertorial.
11. Productafbeelding
Ook handig is om een foto van jouw product toe te voegen in de advertorial. Hierdoor krijgen mensen een beter beeld van jouw product, meer vertrouwen in je product en kunnen ze het makkelijker herkennen in een winkel.
12. Afzender-profiel
Met afzenderprofiel bedoelen we: naam van je bedrijf, logo, email-adres, website, telefoonnummer, etc. Dit wekt vertrouwen op en komt professioneel over. Ook weet de lezer zo meteen hoe die in contact kan komen met jouw bedrijf.
13. Feedbackstimulus
Als laatste kun je de lezer stimuleren om te reageren op jouw advertorial. Bijvoorbeeld door een scheurcoupon toe te voegen aan de advertorial of door een telefoonnummer toe te voegen waarnaar de lezer kan bellen voor meer informatie.
Tips voor het schrijven van een advertorial/advertentie
Zojuist heb ik uitgelegd welke onderdelen er in een advertorial kunnen staat. Hiernaast zijn er ook wat andere elementen die meehelpen aan het succes van je tekst. Hier een paar tips over hoe jij kunt zorgen voor een doeltreffende advertorial.
1. Bedenk wat je verkoopt
Dit klinkt misschien heel vanzelfsprekend, maar dat is niet altijd zo. Stel jij verkoopt sportdrankjes. Bedenk je dan goed of de advertorial die je schrijft is voor: het hele bedrijf, een specifiek soort sportdrank uit je assortiment of een nieuw formaat van die specifieke sportdrank.
Maak dus echt helemaal duidelijk wat je daadwerkelijk wilt verkopen. Hierna zal het schrijven van de advertorial ook makkelijker gaan.
2. Zorg dat je advertorial bij de geïnteresseerde lezer terecht komt
Het meeste succes zal je behalen als je advertorial gelezen wordt door mensen die iets van affiniteit met jouw branche hebben. Als je verzorgingsproducten verkoopt zal je deze misschien beter in een (vrouwen) magazine kunnen plaatsen dan in de krant. Bedenk je dus goed wie jouw doelgroep is en hoe je die doelgroep het beste kunt bereiken (via welk medium). Niet altijd is het medium zo duidelijk te kiezen als hierboven. Er zijn zeker producten of branches waar dit een stuk lastiger is.
3. Laat mensen aan het woord
Wij mensen vinden het fijn als andere mensen een bepaald product al geprobeerd hebben en dit als prettig hebben ervaren.
Ga maar na, als jij een hotel boekt kijk je meestal eerst naar de recensies van anderen.
Gebruik deze kennis dan ook in je advertorial. Laat dus, waar je kan, mensen vertellen over hoe zij met je product werken en welke positieve resultaten dit voor hun oplevert. Probeer iemand te kiezen die ook aansluit bij je doelgroep. Dit zorgt dat ervoor dat de lezer zich beter kan inleven in de recensie.
Als jouw doelgroep meiden van 15-20 is, heeft het natuurlijk minder zin om een recensie van een vrouw van 50 in je advertorial te zetten.
De ervaring van mensen delen in je advertorial kan in grofweg 3 manieren:
1. Je kunt af en toe een citaat plaatsen in je artikel van een tevreden gebruiker of deskundige. Deze citaten sluiten natuurlijk aan bij de tekst en geven deze extra kracht. Zet een citaat altijd tussen dubbele aanhalingstekens. Zo weet de lezer dat het op een citaat gaat. Het liefst wil je ook duidelijk maken wie dit gezegd heeft.
Bijvoorbeeld:
- “In mijn ervaring is dit de beste boormachine die momenteel op de markt is”
- Of: “In mijn ervaring is dit de beste boormachine die momenteel op de markt is” – Johan, vestigingsleider Welkoop Leusden.
De 2e zin staalt meer vertrouwen en autoriteit uit dan de eerste.
2. Je kunt ook kiezen voor de klassieke interviewmethode in dialoog. Een vragensteller stelt enkele vragen waarop een specialist of ervaringsdeskundige dan antwoordt op geeft.
3. En als laatst heb je nog de testimonial. Dit is typerend voor een advertorial. Een testimonial is een doorlopen citaat, de hele advertentie lang, van een tevreden gebruiker an uw product. Bij een testimonial is het niet gebruikelijk om aanhalingstekens te gebruiken bij de geciteerde tekst.
4. Versterk je autoriteit
Je kunt mensen gebruiken in je advertorial om vertrouwen op te wekken bij de lezer. Laat die mensen hun verhaal doen of een recensie schrijven en plaats deze in je advertorial.
Wil je nou gauw naamsbekendheid opbouwen, dan kun je er ook voor kiezen om een bekend persoon te gebruiken in je advertorial. Dit hoeft niet per se een bn’er te zijn (kan natuurlijk wel). Je kunt ook kiezen om een specialist uit jouw vakgebied in je advertorial te plaatsen. Een relevante specialist brengt gelijk geloofwaardigheid naar jouw bedrijf/product.
Kijk bijvoorbeeld naar de reclames van tandpasta, bijna altijd zie je een tandarts die dan zijn verhaal doet over waarom merk x zo goed is.
5. Maak een verhaal rondom je product
Kenmerkend voor een advertorial is dus dat het minder wervend over moet komen dan een advertentie. Het moet meer lijken op een ‘gewoon’ artikel. Dit betekent echter niet dat je advertorial saai moet worden. Je probeert de lezer uiteindelijk namelijk nog steeds te activeren tot een aankoop. Zet je tekst dus niet vol met cijfertjes of feitjes, maar maak er een mooi verhaal van. Schets de mogelijkheden, voordelen en het nut van je product voor de lezer. De lezer moet zich kunnen voorstellen hoe en wanneer ze jouw product kunnen gebruiken en hoe het ze kan helpen.
Stel je verkoopt schoenen die lekker warm zijn in de winter en je voeten drooghouden. Dan kun je iets in je advertorial zetten als “je gaat lekker met je kind(eren) spelen in de sneeuw, maar na een half uur moeten jullie naar huis omdat je voeten nat en koud zijn geworden.
Hierna vertel je dan verder over jouw product, die dus in deze situatie van pas kan komen.
6. Vermijd slogans en clichés
Vermijd slogans als “wij hebben de laagste prijs” of “Wij bieden de beste service”. Iedereen beweert wel de beste te zijn of de laagste prijs te hebben, dit komt cliché en niet geloofwaardig over.
Daarnaast moet je altijd onthouden dat een advertorial in eerste plaats informatief moet zijn, ook al is hij als commercieel instrument bedoeld. Zorg dus dat je vooral ook objectieve informatie verwerkt in de tekst. Geef de lezer het gevoel dat hij op basis van de argumenten en context die jij aanreikt, zelf een conclusie trekt over jouw product.
7. Vermeld geen prijs, wel gegevens
Vermeld geen prijzen van je product of dienst. Dit zorgt ervoor dat je advertorial te veel lijkt op een advertentie en dit is niet te bedoeling. Je wilt juist dat je advertentie niet op een advertentie lijkt, dat is een advertorial. Benoem daarentegen wel je telefoonnummer, website, e-mailadres of adres. Als de lezer geïnteresseerd is kan die je zo bereiken.
Wat is het verschil tussen een advertentie en een advertorial?
Een advertentie ken je vast wel. Maar wat is nou een advertorial? Advertorials komen steeds vaker voor en lijken heel erg op een advertentie, maar wat is nou precies het verschil tussen de twee?
Het woord advertorial is een samensmelting van de woorden advertentie en editorial. Een editorial is een stuk in een krant of magazine geschreven door de redactie. Een advertorial is dus eigenlijk een advertentie, maar dan geschreven alsof het geschreven is door iemand van de redactie. Een soort vermomde reclame. Deze is dus ook wat meer informatief geschreven als verkopend, want je wilt niet laten opvallen dat het een verkoop stukje is. Je wilt dat het overkomt als een informatief stuk.
In 4 korte punten is het verschil dus:
- Een advertorial komt minder snel over als reclame. Hierdoor lezen meer lezers de tekst en vaak aan het einde hebben ze pas een beetje door dat het een reclame is voor een product of dienst.
- Doordat het meer geschreven is als een redactioneel stuk komt het geloofwaardiger over dan een hele verkopende tekst.
- Je kunt meer informatie geven over je product of dienst omdat een advertorial meer informatief van aard is dan heel verkopend.
- Je kunt makkelijker je boodschap overbrengen op de lezer doordat je meer informatie kwijt kunt in de tekst en doordat lezers een langere leestijd hebben bij advertorials dan bij advertenties.
Voorbeeld advertorial
Hier een voorbeeld hoe zo’n advertorial er uit kan zien: