Tekstschrijver en copywriter, je hebt beide woorden vast wel eens voorbij horen komen. Vaak worden deze woorden ook door elkaar gebruikt (ook door mij wel). Maar volgens velen zit er toch wel een degelijk verschil tussen de twee. Maar wat is nou precies het verschil tussen een tekstschrijver en een copywriter? En wat past beter bij jouw opdracht?
De verschillen
Een tekstschrijver en een copywriter doen in de grote lijnen hetzelfde, namelijk: teksten schrijven. Het grootste verschil wat vaak aangehaald wordt is, dat een tekstschrijver teksten schrijft met als hoofddoel: een goede tekst schrijven. En bij een copywriter zit daar nog een belangrijk doel naast/boven: de lezer van het verhaal aanzetten tot een bepaalde actie. Een aankoop, een inschrijving voor een nieuwsbrief, een bezoek aan een evenement, noem het maar op.
Een tekstschrijver wil dus eigenlijk een goed en mooi verhaal overbrengen en een copywriter wil de lezer met zijn tekst aanzetten tot iets. Maar we zien vaak dat de lijn hiertussen enorm klein is:
- De teksten op je website zijn een verhaal van jouw bedrijf, maar moeten de lezer ook aanzetten tot actie. Je wilt namelijk dat de lezer een klant wordt.
- En de wervende tekst in een flyer moet ook een mooi verhaal zijn en lekker lezen, anders zal deze nooit het gewenste effect hebben op de lezer.
Zoals je ziet liggen de twee soorten enorm dicht bij elkaar. En vaak gaan ze ook hand in hand. Dus vaak is er geen groot verschil tussen een tekst van een tekstschrijver en een tekst van een copywriter. En maakt het dus niet superveel uit of je voor een tekstschrijver gaat of voor een copywriter. Ook omdat een tekstschrijver de lezer vaak wel kan raken en aanzetten met zijn teksten en een copywriter ook best een mooi verhaal kan schrijven terwijl hij de lezer wil aanzetten tot actie.
Ik noem mezelf bijvoorbeeld ook beide. Omdat de lijn tussen de twee erg klein is en ik van jouw verhaal een heerlijke tekst kan maken, maar ook kan zorgen dat de lezer een klant wordt van jouw bedrijf.
Kiezen voor een tekstschrijver of een copywriter?
Wil jij een tekst laten schrijven en twijfel je of je een tekstschrijver of een copywriter moet inhuren? Dan ga ik je nu uitleggen of je in jouw geval voor een tekstschrijver of voor een copywriter wilt kiezen. Of dat het eigenlijk niet uitmaakt.
Zoals ik al het uitgelegd maakt het in een aantal gevallen niet per se uit of je voor een tekstschrijver of een copywriter kiest. De 2 liggen dicht bij elkaar en een tekstschrijver kan vaak ook goede copy schrijven en een copywriter kan ook zeker wel een goed verhaal schrijven. Veel tekstschrijver en copywriters bieden daarom ook beide aan (ik bijvoorbeeld ook). Maar twijfel je bijvoorbeeld tussen 2 schrijvers en de ene noemt zichzelf alleen een tekstschrijver en de ander alleen een copywriter, welke wil je dan kiezen…?
Tekstschrijver
Om het wat specifieker voor je te maken, zijn dit wat meer teksten die je bij een tekstschrijver neer wil leggen:
- interviews
- persoonsverhalen
- persberichten
- blogs
- teksten op je website (deze hoort ook wel een beetje bij een copywriter)
- storytelling
Copywriter
En zijn dit wat meer de teksten die je bij een copywriter neer wil leggen (teksten die onder copywriting vallen):
- verkoopbrieven
- teksten in een folder/flyer
- advertenties (Facebook, Instagram, SEA, nieuwsblad, krant)
- landingspagina’s
- social media berichten
Maar nogmaals, bind je hier niet op vast. Je kunt gerust een tekstschrijver benaderen of hij/zij een verkoopbrief voor je kan schrijven en een copywriter benaderen of die een blog voor je wilt schrijven. Mochten ze dit niet willen of denken dat ze hier niet geschikt voor zijn, dan zullen ze dit eerlijk aangeven.