Een eeuwenoude, maar nog steeds enorm effectieve manier van marketing, zijn fysieke reclame uitingen als flyers, folders en brochures. Deze marketing uitingen worden nog vaak gebruikt, ondanks dat online reclame vaak goedkoper is en je deze beter kunt richten op je doelgroep. Lezers hebben bij fysieke reclame namelijk een hogere attentie tijdens het lezen, doordat er minder afleiding is. Daarnaast is fysieke reclame beter te bewaren dan online reclame. Fysieke reclame is dus nog lang niet weg te denken uit het online-tijdperk waar we momenteel inzitten.
Voor het schrijven van flyers, folders en brochures zijn er enkele dingen waar je rekening mee moet houden. Verschillen tussen de verschillende soorten reclame en tips en tricks die passen bij de specifieke soort marketing uiting. En daarnaast moet je rekening houden met wanneer je kiest voor welk medium. In dit artikel ga ik je alles vertellen wat je moet weten over het schrijven van teksten voor in een flyer, folder of brochure.
5 artikelen die ik eerder geschreven heb die misschien interessant zijn als je een wervende tekst wilt graag schrijven voor op je flyer:
15 belangrijke tips voor het schrijven van wervende teksten
5 eigenschappen van een goede wervende tekst
Praat in je tekst over voordelen, niet over eigenschappen!
Inspelen op de gedachten, emoties en gevoelens van de lezer?
4 simpele tips om je teksten kleurrijker en interessanter te maken
Flyer
Als eerste, de flyer. Eenvoudig en goedkoop maar super populair als marketinginstrument. Een flyer heeft als doel om een korte boodschap over te brengen op de lezer en deze meteen geïnteresseerd te maken. De boodschap van een flyer is dan ook altijd activerend, niet informerend. Hier is namelijk geen ruimte voor. Er staan alleen korte krachtige wervende zinnen op. Bijvoorbeeld: uitverkoop bij een kledingwinkel, een optreden in de buurt of van een uitlaat service.
Flyers belanden al gauw op de grond of in de prullenbak, dit is natuurlijk niet de bedoeling. Een goede flyer heeft nauwelijks tekst nodig, maar vooral een goede pakkende slogan of slagzin of iets dergelijks. Dit in combinatie met aantrekkelijke beelden/vormgeving zorgen dat jouw folder niet op de grond beland.
Tips voor een flyer
Beperk je tekst
Je wilt op een flyer zo min mogelijk tekst hebben. Je wilt met korte slagzinnen en afbeeldingen de aandacht trekken. Heb je meer dan 3 regels nodig om je boodschap over te brengen? Dan is een flyer niet het geschikte marketinginstrument.
Kies een pakkende slogan
Wanneer een potentiële lezer jouw flyer ziet bedenkt hij in een paar seconden of hij wel of niet geïnteresseerd is. De eerste indruk moet dus goed zijn om de aandacht te grijpen. Bedenk een slogan of slagzin die meteen aanspreekt. Hij moet niet te lang zijn, maar wel duidelijk en prikkelend.
Maak een leuk grafisch ontwerp
Bij een flyer is het uiterlijk misschien nog wel belangrijker dan de inhoud. Een flyer met alleen maar tekst zal nauwelijks resultaat opleveren. Zorg dat je folder opvalt en leuk is om te lezen. Maak gebruik van foto’s opvallende kleuren, plaatjes, etc. Maar maak er niet een te grote kleurplaat van… Het moet nog wel professioneel en serieus overkomen.
Zet je doelgroep tot actie
Met een flyer is je doel activerend: je wil je doelgroep aanzetten tot een actie. Zorg daarom altijd dat er iets van gegevens op je flyer staan of dat je website vermeld is. Of voeg bijvoorbeeld een kortingsbon toe aan de flyer. Vermeld dat de eerste 100 aanmeldingen een gratis cadeau krijgen. Je kunt zelf een beetje bepalen welke actie je verwacht, maar zorg dat je duidelijk maakt waarom de lezer in moet gaan op jouw advertentie en hoe ze dat moeten doen.
Folder
Een folder is één blad papier dat zodanig gevouwen wordt dat het een klein niet-geniet boekje lijkt.
Met een folder zit je aan het begin van de informatiestroom. Daarmee bedoel ik dat een folder het meest geschikt is om algemene informatie te geven aan mensen die uw bedrijf, product of dienst helemaal nog niet kennen. Via de folder kunnen lezers kennismaken met wie je bent en wat je te bieden hebt, zonder te veel details te geven.
Structuur van je folder
Voorblad
Het voorblad is de belangrijkste bladzijde van de folder. Met het voorblad moet je namelijk de aandacht trekken van de lezer. Als zij ergens in de wachtrij staan of bij de balie staan moeten ze geprikkeld worden om jouw folder te pakken. Daarom staat op een voorblad eigenlijk ook altijd een foto. Deze foto moet meteen de interesse opwekken van de mensen, oftewel de foto is enorm belangrijk. Kies daarom zorgvuldig je foto uit die je op je voorblad plaatst.
Naast een foto die interesse opwekt zijn er twee vragen die een potentiële lezer zich zal stellen bij het zien van jouw folder. Deze vragen moeten duidelijk beantwoord worden op de folder.
- Ten eerste: Wie is de afzender? Zorg dus dat je bedrijfslogo en bedrijfsnaam duidelijk vermeld zijn op het voorblad.
- Ten tweede: Waarover gaat de folder? Dit kun je duidelijk maken door middel van een kernachtige titel, slogan of slagzin. Deze moet uiteraard overeenkomen met je product of dienst. Hierdoor weet de lezer in één oogopslag of de folder interessant is voor hem of niet.
Achterflap
Als de voorkant van de folder de lezer aanspreekt zal hij de folder eerst omdraaien voordat hij hem eventueel openvouwt. De achterflap is daarom de op één na belangrijkste kant van je folder.
Hier 3 voorbeelden van wat je op je achterflap kunt zetten.
- Je kunt hier praktische informatie neerzetten zoals, adres, tarieven en contactgegevens.
- Je kunt een opsomming maken van de voordelen die jouw bedrijf of dienst de lezer biedt.
- Je kunt de achterflap gebruiken als antwoordkaart of als scheurcoupon waarmee de lezer meer informatie kan opvragen.
In bijna alle folders vind je een pay-off. Dit is een korte wervende samenvatting van de inhoud van de folder in de vorm van een slogan.
Ik ga hier verderop in de tekst nog meer over vertellen.
Wordt jouw folder een informatieve folder, dan is het over het algemeen de bedoeling dat jouw folder bewaard wordt voor later. Vaak zijn dit folders van de non-profitsector, zoals: wat is de beste manier om uw afval te sorteren; wat moet u doen na een inbraak; wat is er te beleven in de achterhoek? Bij dit soort folders zorg je bij voorkeur voor een bewaarstimulans op de achterflap van je brochure. Bij de folder over afval sorteren kun je bijvoorbeeld een overzicht neerzetten welk afvallen in welke container thuishoort. Bij de folder over inbraak kun je een instanties en telefoonnummers neerzetten die je kunt bellen als er ingebroken is. En bij de folder over de achterhoek kun je een aantal bezienswaardigheden op een rijtje zetten.
Je biedt de lezer dus een reden om de folder te bewaren. Omdat deze later nog handig van pas kan komen.
Binnenwerk
Als het voorblad en de achterflap goed zijn opgemaakt, maakt de lezer de folder open. Nu is het van belang om aan de verwachtingen te voldoen. Vertel hier meer over wat je bedrijf/product doet, je visie, hoe alles in zijn werk gaat, waarom jouw product beter is dan dat van anderen, etc.
Tips voor je folder
Als je een folder maakt wil je uiteraard dat die zo goed mogelijk is. Hij moet goed leesbaar zijn en aansprekend zijn. Om dit te kunnen realiseren heb ik hier een aantal tips voor bij het maken van je folder.
Markeer tekstdelen met een aparte functie
Zie je folder niet als één groot verhaal, maar als verschillende tekstdelen die samenwerken om een boodschap over te brengen. Het ene deel is inleidend, het andere tekstdeel is informatief, het andere is bedoeld om je aan te zetten tot een aankoop, het ander is een opsomming van praktische puntjes en weer het ander is bedrijfsinformatie. Zorg dus ook dat je de tekst opdeelt in duidelijke aparte stukken. Probeer hierbij voor afwisseling te zorgen. Werk met testimonials (ervaringen van mensen die jouw product of dienst hebben gebruikt), opsommingen, foto’s, tabellen, etc. Zo hou je het voor de lezer interessant om jouw folder te lezen. Dit werkt beter dan wanneer je de 100 regels tekst achter elkaar zet zonder iets van afwisseling.
Maak korte stukjes tekst
Een folder kan maar beperkte informatie geven. Probeer dus ook om het kort maar krachtig te houden. Vraag jezelf af wat nou echt noodzakelijk is om erin te zetten. Zorg verder ook voor korte alinea’s. 4 stukjes van 5 zinnen is een stuk fijner lezen dan 20 zinnen achter elkaar. Verdeel je tekst dus in alinea’s, die niet te lang zijn. Probeer ook met tussenkopjes te werken, zodat de lezer weet waar het stukje over gaat.
Gebruik veel illustraties
Illustraties brengen afwisseling in de folder en zorgen ervoor dat de lezer geïnteresseerd blijft. Een folder die afwisselt tussen tekst, testimonials, afbeeldingen, tabellen, etc. is een stuk interessanter dan een folder met alleen maar tekst.
Ook kun je de lezer een duidelijk beeld geven van je product of dienst. Of een foto bij een testimonial, deze maakt de testimonial ook gelijk een stuk geloofwaardiger. Kijk dus goed of je in je folder illustraties kunt toevoegen om je boodschap kracht bij te zetten.
Bedenk een sterke pay-off
Eerder heb ik het al gehad over de pay-off. De pay-off is een korte samenvatting van datgene waar uw product of dienst voor staat. Het is een slogan of krachtige zin (liever niet meer dan 10 woorden) die gemakkelijk blijft hangen. Elk groot bedrijf heeft er een, hier een aantal voorbeelden:
- Nike- Just do it.
- Redbull – Geeft je vleugels
- Geox- De schoen die ademt
- MC Donalds – I’m lovin’ it
Dus zoek een pakkende pay-off die aansluit bij jouw bedrijf of jouw product. Doe je iets met technologie, denk dan bijvoorbeeld aan ‘’bedrijfsnaam’, innovatie als basis’. Of als je iets in de kledingindustrie doet ‘meer dan kleding, ‘bedrijfsnaam’.
Gebruik typografische prikkels
Lezers van een folder zijn vaak niet erg geïnteresseerd in de folder. Vaak hebben ze de folder in hun handen gedrukt gekregen of gepakt omdat ze toch moesten wachten ergens. Ze zullen niet staan te springen om jouw folder te lezen dus. Des te meer is het nodig om ze dus te overtuigen om wel de folder te gaan lezen. Daarvoor kun je doorleesstimuli gebruiken. Dit zijn typografische elementen waardoor je de nieuwsgierigheid van de lezer opwekt. Enkele nuttige doorlesstimuli zijn:
– Titels, koppen en tussenkoppen. Deze geven kort aan waar de tekst over gaat die daaronder staat. Zo weet de lezer precies wat die kan verwachten van de tekst. Koppen die geformuleerd zijn als vragen trekken meer de aandacht dan ‘gewone’ koppen. Probeer dus koppen te kiezen als:
- Wat bieden wij?
- Hoe kunt u hiervan profiteren?
- Waar staan wij voor?
- Waar kunt u ons vinden?
– Maak woorden of delen van een zin vetgedrukt of onderstreep ze. Hierdoor laat je deze woorden en woordgroepen extra opvallen en houd je de aandacht van de lezer vast. Ga dit uiteraard niet overdrijven. Je doet dit bij woorden die belangrijke informatie vormen of een positief effect op de lezer hebben. Als je bijvoorbeeld tot 12 december korting aanbiedt, wil je 12 december misschien wel extra duidelijk maken. Dan kun je ervoor kiezen om dit vetgedrukt te maken of te onderstrepen.
– Maak gebruik van opsommingstekens. Als je een folder leest valt dit gelijk op en gaat je aandacht daar gelijk naartoe, ga maar bij jezelf na.
– Nog een enorm effectieve doorleesstimuli zijn streamers. Dit zijn boeiende, grappige of opvallende uitspraken. Een goede streamer zorgt ervoor dat de lezer gelijk het stukje tekst daaronder wilt gaan lezen om meer te weten te komen. Bijvoorbeeld: ‘bijna 60% van de Nederlandse volwassenen heeft last van mentale klachten’ of ‘van rode wijn word je slimmer?’
Brochure
De brochure is de grote broer van de folder. Het is een uitgebreid boekje dat soms wel uit 40 pagina’s kan bestaan. Dat is ook de reden dat ze niet zomaar aan iedereen uitgedeeld worden.
Voor eenvoudige en relatief goedkope producten (zoals een dagblad, haargel of tandpasta) heet het doorgaans weinig zin een brochure op te stellen, omdat de koper niet zoveel informatie nodig heeft om een keuze te maken.
Een brochure is niet voor iedereen bestemd, alleen aan mensen die al iets van interesse hebben voor je product/bedrijf deel je ze uit. Dit kan bijvoorbeeld op een beursstand, in een winkel of als u persoonlijk of telefonisch contact hebt gehad met die persoon.
Een brochure gaat meer over overzichtelijkheid en informatie geven dan over de aandacht vasthouden en werven (wat bij een folder meer zo is). Om een brochure zo overzichtelijk mogelijk te maken:
– Plaats een inhoudsopgave aan het begin van de brochure.
– Plaats duidelijke hoofdstukken en titels zodat de lezer weet wat die kan verwachten van de tekst daaronder.
– Ook kun je verwijzingen gebruiken in een brochure. Praat je ergens over je visie, dan kun je daarachter bijvoorbeeld zetten meer over mijn visie leest u in hoofdstuk 8.
Uiteraard wil je iets van een responsemogelijkheid creëren voor de lezer. Vaak wordt dit gedaan door je bedrijfsinformatie achteraan de brochure te vermelden. Is de lezer geïnteresseerd? Dan is het duidelijk hoe hij/zij je kan benaderen.
Verspreidingskanalen
Je hebt nu een mooie tekst gemaakt voor je flyer, folder of brochure, maar nu moet je zorgen dat mensen ze gaan lezen. Hiervoor zijn verschillende verspreidingskanalen. Niet elk verspreidingskanaal is effectief voor elke reclame uiting. Ik neem de verschillende verspreidingskanalen nu met je door.
Persoonlijk overhandigen
Bij persoonlijke overhandiging kun je peilen in welke mate de potentiële koper geïnteresseerd is. Als je bijvoorbeeld op een beurs staat, op straat mensen aanspreekt of huis-aan-huis verkoop doet. Je kunt tijdens het gesprek opmerken of er interesse is.
– Als je meteen merkt dat er geen interesse is, heeft zelfs een flyer vaak geen zin.
– Als je merkt dat ze een beetje geïnteresseerd zijn, maar je bedrijf of product nauwelijks kennen, kun je ze een folder geven.
– Als je merkt dat ze bekend zijn met het bedrijf/product en/of werkelijke interesse tonen, kun je een brochure geven.
Als je zo’n persoonlijk gesprek hebt, probeer dan niet zozeer je product of dienst te verkopen, maar probeer vragen te stellen. Vraag waar diegene naar op zoek is. Beantwoord vervolgens die vragen en vertel dan wat uw bedrijf of product voor hen kan betekenen.
Versturen per post
Dit doe je vaak als je potentiële klant een telefoontje of mailtje heeft gestuurd met interesse. Je stuurt dan een folder of brochure op met verdere informatie.
Huis-aan-huis verspreiden
Als je een folder of flyer hebt die lokaal bedoeld is, is huis-aan-huis verspreiding een goede optie. Een uitnodiging voor een feestavond, een uitverkoop in je winkel, een informatiefolder voor een hardloop kliniek.
Versturen via e-mail
Brochures, folders en flyers zijn in principe niet bestemd voor elektronische verzending. Toch is het wel mogelijk en soms nuttig, om deze als pdf-bestand te hebben. Als iemand interesse toont, via email of iets dergelijks kun je ze het pdf-bestand sturen. Dit gaat sneller dan via de post en is ook nog goedkoper. Stuur dit alleen wanneer er interesse is van een potentiële klant.
Beschikbaar stellen op centrale punten
Dit geldt vooral voor flyers en folders. Deze kun je neerleggen op plekken waar jouw doelgroep regelmatig komen, denk aan:
- Treinstation
- Hotel
- Restaurant
- Café
- Supermarkt
- Politiebureau
- Gemeentehuis
- Sportclub
- Scholen
Zoek een locatie die het beste past bij jouw bedrijf en de potentiële klanten die je wilt bereiken. Een folder van een goed doel neerleggen in een stamkroeg is niet optimaal. Een folder van een pottenbak kliniek op het politiebureau neerleggen zal ook niet het gewenste resultaat behalen.
Combinatie van verspreidingswijzen
Uiteraard is een combinatie van twee of meer verspreidingswijzen mogelijk.