Jouw blogs hoog in de Google zoekresultaten

Blogs worden steeds populairder, zo ook bij bedrijven. Steeds meer bedrijven beginnen in te zien waarom het hebben van een blog interessant is voor hun bedrijf. Een blog zorgt namelijk onder andere voor meer bezoekers op je website, dat je website hoger komt in Google en dat je bedrijf expertise en vertrouwen uitstraalt naar de website bezoeker.

Om het optimale uit je blogs te halen, wil je uiteraard dat deze zo hoog mogelijk komen in de Google zoekresultaten. Want niemand heeft wat aan een goede blog die op pagina 4 staat.

Om de beste resultaten te behalen wil je dus dat je blogs goed scoren bij de lezer én Google en dat ze bovenaan komen te staan in de zoekresultaten. Maar hoe zorg je daarvoor? Als eerste wil je rekening houden met SEO(search engine optimization) en wil je een goede blogpagina maken. Maar daarnaast heb ik nog 6 tips om je blogs succesvol te maken.

1. Een goede website is de basis

Als je kijkt naar SEO (hoog ranken in Google) is een goede basis essentieel. Als je website niet goed in elkaar steekt kan je nog zo’n mooi verhaal schrijven, maar zal je nooit op plek 1 komen in Google. Wat ik bedoel met een goede basis van je website is:

Zorg voor een snelle website

Wij mensen vinden snelheid steeds belangrijker. Alles om ons heen gaat steeds sneller, dus we nemen geen genoegen meer met getreuzel. Ook niet bij websites. Uit een onderzoek blijkt dat 53% van de klanten wegklikt wanneer een website langer dan 3 seconden nodig heeft om te laden. En Google vindt het enorm belangrijk wat gebruikers vinden van een website. Zij willen de best mogelijke sites laten zien aan hun gebruikers. Als zij zien dat 53% van de gebruikers wegklikt bij jouw website omdat die zo traag is, dan heeft dit enorme invloed op je ranking. Zorg dus voor de bezoeker én voor Google, dat je een snelle website hebt.

Enkele tips om de laadsnelheid van je pagina te verbeteren:

  • Maak gebruik van caching
  • Gebruik geen té grote bestanden en afbeeldingen
  • Beperk zoveel mogelijk het gebruik van plug-ins die je website trager maken of andere elementen op je pagina

Test zelf de laadsnelheid van je pagina met de pagina snelheid meter van Google.

Zorg voor een goede structuur op je website

Zorg voor een goede structuur op je website. Maak gebruik van categorieën, verdeel onderdelen in een duidelijke structuur en zorg voor een ‘kruimelpad’ op je website. Zo help je Google én de bezoeker om zich beter door je website te navigeren en om je website beter te begrijpen. Ook kun je een sitemap maken van je website. Dit is een bestandje waar je een overzicht hebt van alle links van jouw website. Een soort inhoudsboekje van je website. Door deze aan te melden bij Google help je ze om jouw website beter te begrijpen.

Zo’n sitemap kan je aanmaken via de plug-in van Yoast SEO. Deze sitemap meld je vervolgens aan bij google via Google Search Console.

Meer informatie over sitemaps: https://www.gonect.nl/sitemap-website-nodig/

Zorg dat je website geïndexeerd kan worden

Ook is het belangrijk dat je website geïndexeerd kan worden. Als Google jouw website niet kan vinden, dan kom je uiteraard ook niet in de zoekresultaten. Zorg dus dat al je pagina’s geïndexeerd kunnen worden door Google. Er zijn enkele dingen die je kunt doen zodat Google je pagina’s gaat indexeren.

  • Zorg voor een heldere navigatiestructuur
  • Gebruik interne links en maak een ‘SEO-spinnenweb’
  • Maak gebruik van een sitemap
  • Zorg voor een robot.txt bestand

Via Google search console kun je kijken of pagina’s geïndexeerd zijn en kun je indexaties aanvragen.

Zorg dat je website mobiel obielvriendelijk is

Steeds meer mensen gebruiken hun telefoon om dingen op te zoeken. Google vindt de ‘mobielvriendelijkheid’ van websites dan ook steeds belangrijker. Tegenwoordig vindt Google het zelfs belangrijker dat je website het goed doet op mobiel, dan op desktop. Zorg dus dat je website ook optimaal is gemaakt voor op je mobiel. Zorg dat de knoppen goed aan te klikken zijn, elementen er ook goed uit zien op mobiel en teksten niet ineens te dicht op elkaar staan.

Je kunt je de mobielvriendelijkheid van je website testen op: https://search.google.com/test/mobile-friendly?hl=nl

Maak je website veilig

Als laatste is het belangrijk dat je website veilig is. Stel jij zou als bezoeker op een website komen die niet veilig lijkt, dan zal je ook snel weggaan toch? Nou, zo kijkt Google er ook naar.

Zorg dus dat je een SSL-certificaat aanvraagt. Dit kun je doen bij je hostingprovider. Google herkent nu dat je website veilig is. Je zal nu ook een slotje zien naast je website url en de ‘http’ verandert als het goed is naar ‘https’.

2. Kijk naar de huidige nummer 1 en versla deze

Een handig beginpunt om hoog te scoren in Google, is om te kijken naar de huidige nummer 1. Deze staat namelijk op nummer 1, omdat Google het blijkbaar een goed artikel vindt of een goede site vindt. Kijk dus goed naar wat de huidige nummer 1 heeft en probeer dit te verslaan. Probeer meer informatie toe te voegen. Probeer meer up to date te blijven. Voeg nieuwe belangrijke elementen toe. Etc.

3. Optimaliseer je tekst

De content die je deelt is één van de belangrijkste factoren van SEO. Zorg dus dat je jouw content zo optimaal mogelijk maakt. Er zijn kleine ‘tips en tricks’ die ervoor zorgen dat jouw tekst geoptimaliseerd is voor Google:

Gebruik zoekwoorden op de juiste manier

Als je gevonden wilt worden op een bepaald zoekwoord/bepaalde zoekwoorden, is het belangrijk dat je deze verwerkt in je tekst. Zo ziet Google dat jouw tekst gaat over dat onderwerp en zorgt Google dat jouw tekst in de resultaten komt. Laat het zoekwoord regelmatig terugkomen en maak ook gebruik van varianten van je zoekwoord en synoniemen. Probeer hierbij het zoekwoord (of een synoniem) sowieso in de eerste alinea te plaatsen, deze vindt Google belangrijker dan een stuk tekst die onderaan de pagina staat. En ook in 1 of meerdere headers (ga ik zo verder op in, deze vinden Google ook belangrijker dan ‘gewone tekst’.

Overdrijf het plaatsen van je zoekwoord echter niet. Google straft tegenwoordig ‘keyword stuffing’ (het overmatig plaatsen van een keyword zodat je er goed op gevonden zou worden) enorm.

Pas op voor keywordstuffing

Keyword Stuffing is als je een keyword heel vaak gaat gebruiken, omdat je zo hoopt hoger te komen in de zoekresultaten. 

Bijvoorbeeld: “Welkom bij onze fietsenzaak. Bij onze fietsenzaak kun je terecht voor al je problemen met je fiets. Onze fietsenzaak is dé fietsenzaak van de Achterhoek.”

Je denkt zo misschien bovenaan te komen in de zoekresultaten want je hebt het zoekwoord vaak gebruikt, maar Google bestraft dit erg hard. En het leest ook nog eens heel vervelend. DOE DIT DUS NIET!

Goede zoekwoorden gebruiken voor je SEO kun je vaak gewoon doen door een beetje logisch na te denken wat belangrijke woorden zijn voor jouw bedrijf. Je kunt dus gokken wat een goed zoekwoord is om je op te focussen, MAAR je kunt het ook groter aanpakken. Mocht je nou echt dieper in willen gaan op zoekwoorden, lees dan dit artikel van imu. Hierin leggen ze echt alles uit over zoekwoorden. Als je een goed zoekwoorden-onderzoek toepast, kan dit echt zijn vruchten afwerpen voor je Google positie.

Zoekwoorden in je tekst plaatsen

Je zoekwoorden (of varianten/synoniemen) wil je op bepaalde plekken graag hebben staan in je tekst.

  • Bijvoorbeeld in je titel wil je sowieso je zoekwoord of een synoniem/variant hebben staan.
  • Daarnaast wil je je zoekwoord of een synoniem/variant ook hebben staan in de inleiding van je tekst. Na je titel heb je vaak een inleidend stukje tekst voordat er een H2 komt. Hier wil je ook minimaal 1 keer (tot misschien wel 3-5 keer) je zoekwoord hebben staan of een variant/synoniem.
  • Ook in je meta beschrijving wil je jouw zoekwoord of een synoniem/variant hebben staan. (Ook in je title tag en je url, maar dit gebeurt automatisch aangezien Google jouw titel gebruikt voor je title tag en je url.)
  • En als laatste wil je ook in je H2, H3 of H4 proberen om je zoekwoord eens voorbij te laten komen.

Maak gebruik van headings

Om te zorgen dat Google je tekst goed begrijpt is het aan te raden om gebruik te maken van headings. Deze headings helpen gelijk ook met SEO. Een heading is een soort titel boven een stuk tekst. Je hebt altijd één H1. Dit is het onderwerp van je tekst en bevat de hoofdvraag/het zoekwoord. Daarna kun je enkele deelonderwerpen hebben/ gerelateerde zoekwoorden, deze plaats je als H2. Heb je hieronder nog weer een deelonderwerp, dan zet je deze in H3. Dit zorgt voor een mooi overzichtelijke pagina voor de Google bots.

Een voorbeeld van hoe dit eruit ziet:

Kijk bijvoorbeeld naar deze blog. Mijn H1 is de titel, oftewel: Hoe schrijf je blogs die bovenaan komen te staan in Google?

Vervolgens heb ik de deelonderwerpen (H2’s): Een goede website is de basis, Kijk naar de huidige nummer 1 en versla deze, Optimaliseer je tekst, Schrijf een aantrekkelijke tekst, schrijf meerdere blogs rondom een onderwerp en hou je artikel up-to-date.

Onder deze deelonderwerpen heb ik ook weer kopjes staat, dit zijn mijn H3’s. Zoals: Gebruik zoekwoorden op de juiste manier, Maak gebruik van headings, Optimaliseer je afbeelding, etc.

En in deze tekst heb ik zelfs een keer een H4 gebruikt: Enkele tips om de laadsnelheid van je pagina te verbeteren.

Een voorbeeld van hoe dit eruit kan zien:

Optimaliseer je afbeeldingen

Ja, ook je afbeeldingen zijn belangrijk! Zorg dat je afbeeldingen ook geoptimaliseerd zijn voordat je ze in je tekst plaats. Geef je afbeeldingen een bestandsnaam waarin je zoekwoord of een synoniem staat. Hierdoor krijgt je tekst een boost met betrekking tot je zoekwoord, alle elementen op je pagina werken namelijk mee aan je SEO. Daarnaast kun je ook websitebezoeker krijgen via Google afbeelding. Vul ook zoveel mogelijk de alt-tekst in bij de afbeeldingen. Zorg er daarnaast voor dat je afbeeldingen niet te zwaar zijn. Een té zware afbeeldingen zorgt er namelijk voor dat je pagina slomer laadt en hierboven heb ik al besproken dat de lezer én Google dit niet fijn vindt.

Als je een afbeelding wil plaatsen zou ik deze eerst in tinyjpg zetten. Dit is een tool om je afbeeldingen minder zwaar te maken. Dit zorgt uiteindelijk voor een snellere website.

Maak gebruik van een meta beschrijving en title tag

Als je gebruik maakt van een plug in zoals Yoast SEO, kan je zelf ook je meta beschrijving en title tag invullen. Heb je hier geen plug in voor, dan bepaald Google deze zelf. Met een zelfgekozen title tag en meta beschrijving kun je jouw zoekwoorden laten voorkomen in de tekst en kun je de lezer enthousiast maken om op jouw artikel te klikken.

https://heijtec.nl/wat-is-een-meta-title-description-en-waarom-is-het-belangrijk/

4. Schrijf een aantrekkelijke tekst

Het schrijven van een aantrekkelijke tekst is ook erg belangrijk. Voornamelijk omdat dit invloed heeft op de bounce rate, dwell time en time on page. Deze onderdelen zijn voor Google van belang als het aankomt op SEO. Als deze ratings niet goed zijn, zal Google bepalen dat jouw website of jouw content dus niet goed genoeg is. Je zal hierdoor automatisch lager geplaatst worden in de zoekresultaten. Zorg dus dat je een goede en aantrekkelijke tekst schrijft, die ervoor zorgt dat de lezer blijft lezen.

5. Schrijf meerdere blogs rondom een onderwerp

Als je wilt dat Google jouw artikel of pagina hoog ranked in de zoekresultaten, zal je veel autoriteit moeten opbouwen. Google geeft aan alle pagina’s en websites een ‘autoriteit score’. Hoe hoger je autoriteit, hoe belangrijker Google je informatie en pagina’s vindt. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat je meestal hoger in de zoekresultaten komt. Schrijf dus meerdere artikelen rondom een onderwerp. Zo geef je veel verschillende informatie die allemaal met elkaar te maken heeft. Zet interne links tussen je artikelen. Google gaat nu zien dat alle informatie met elkaar te maken heeft en je dus veel weet over het onderwerp. De verschillende berichten geven ook een seintje van kennis en vertrouwen naar Google. Waarschijnlijk zal je na een tijdje met elke pagina rondom dat onderwerp hoger gaan ranken.

6. Hou je artikel up-to-date

Google vindt het ook erg belangrijk dat artikelen recent en up-to-date zijn. Als er een artikel is met daarin informatie die sinds vorig jaar achterhaald is, zal Google deze niet bovenaan plaatsen. Google wilt namelijk altijd zo goed mogelijke informatie leveren aan de lezer. Daarop baseert zij haar zoekresultaten dus ook. Als jouw artikel niet up-to-date is, dan zal je dus niet bovenaan komen. Want je informatie is dus niet goed genoeg om bovenaan te staan. Daarnaast is het ook belangrijk om nieuwe informatie of nieuwe inzichten toe te voegen. Anders komt er iemand anders die die nieuwe inzichten wel in zijn artikel zet en daardoor een beter artikel schrijft dan het jouwe. Je zult dan waarschijnlijk van je eerste plaats afgestoten worden. Zorg dus altijd dat je jouw artikelen blijft verversen en dingen verandert of toevoegt om het artikel zo volledig en recent mogelijk te houden.

Wil jij blogs geschreven hebben voor jouw bedrijf, die hoog scoren in Google? Neem gerust contact met me op! Ik help je hier graag bij.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *