Je doelgroep bepalen

Wil jij een commerciële/wervende tekst gaan schrijven? Oftewel: copywriting. Bedenk dan eerst goed wat jouw doelgroep is en maak er een omschrijving van! Ga goed na hoe jouw ideale klant eruit ziet. Je wilt eigenlijk niet beginnen met het schrijven van je teksten, voordat je dit helemaal duidelijk hebt. Uiteindelijk ga je namelijk je tekst, schrijfstijl en communicatieplan op je doelgroep afstellen.

Stel je verkoopt schoolboeken, dan heeft het waarschijnlijk niet zoveel zin om 60+’ers in je doelgroep te hebben. Maak dus voor jezelf duidelijk wie wel tot je doelgroep behoren en wie niet.

Er zijn een aantal persoonskenmerken waarop je een doelgroep kunt vormen. Een combinatie van verschillende persoonskenmerken is uiteraard mogelijk. Probeer een zo duidelijk mogelijke beschrijving te maken van jouw doelgroep. Hieronder de meest voorkomende persoonskenmerken plus voorbeeld.

Persoonskenmerken doelgroep

PersoonskenmerkenVoorbeeld
Leeftijd65+ ‘ers
GeslachtVrouwen
GezinssamenstellingAlleenstaande ouders
WoonplaatsEindhovenaren
RegioAchterhoekers
OpleidingsniveauWO-afgestudeerden
InteresseKunstverzamelaars
InkomenInkomen tussen de €5.000 en €10.000 per maand
Seksuele geaardheidHomoseksuelen
LifestyleVeganisten
BeroepLeraren
VrijetijdsbestedingVoetballers

Zorg bij het kiezen van je doelgroep ervoor dat die niet te ruim is. Als je voetbalschoenen wilt verkopen, kies dan alleen voor mensen die wekelijks voetballen. Niet ook de mensen die één keer per jaar voetballen. Deze zullen waarschijnlijk nauwelijks of helemaal niet geïnteresseerd zijn in je aanbod.

Het kan ook zo zijn dat je bedrijven, stichtingen of verenigingen als doelgroep hebt. Dan zal je opzoek gaan gemeenschappelijke zakelijke kenmerken. Hier weer enkele kenmerken inclusief voorbeeld.

Zakelijke kenmerken doelgroep

Zakelijk kenmerkVoorbeeld
VestigingsplaatsBedrijven in Enschede
BrancheBouwbedrijven
OrganisatiecultuurVrijwilligersinstanties
Aantal werknemersMeer dan 500, minder dan 10.000
OmzetcijfersBedrijven met omzet onder 100.000 euro per jaar

Nu je je doelgroep duidelijk hebt is het zaak om je doelgroep te sturen in de richting die je wilt. Je wilt namelijk iets van je doelgroep, vaak wil je dat ze een product of dienst kopen van jouw bedrijf. Maar hoe zet je je doelgroep om in klanten?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *