Goede social media berichten schrijven doe je zo!

Social media wordt steeds groter en belangrijker, zo ook voor bedrijven. Je ziet dan ook dat steeds meer bedrijven hier aandacht aan besteden en dat ze social media inzetten als ‘marketing tool’. Het hebben van een goed social media account, waar regelmatig op gepost wordt, heeft flinke voordelen voor een bedrijf. Die voordelen heb ik allemaal uitgelegd in: Waarom social media nuttig is voor bedrijven.

Dat social media steeds belangrijker wordt en het nut van een goede bedrijfspagina, is nu misschien wel duidelijk. Maar hoe schrijf je nou goede teksten voor op je social media pagina? Hou deze 9 tips in je achterhoofd en je schrijft betere teksten dan 95% van de andere bedrijven!

1. Hou je doel voor ogen

Bedenk voordat je gaat beginnen met het schrijven van je tekst goed wat je doel is. Wat wil je bereiken?

  • Wil je de lezer informeren over een nieuw product? Vertel dan wat over het product en waarom dat product interessant is voor de lezer.
  • Wil je de lezer entertainen? Laat dan iets gaafs of bijzonders zien.
  • Wil je de lezer aanzetten tot actie? Schrijf dan activerend en geef een duidelijke call to action.
  • Wil je de lezer iets leren? Geef dan waardevolle informatie.
  • etc.

Als je van tevoren niet duidelijk hebt wat je wilt bereiken met je tekst, kan je tijdens het schrijven vergeten wat je boodschap is. Dit zorgt ervoor dat de tekst niet de gewenste resultaten oplevert omdat je je doel bent vergeten. Hierdoor schrijf je niet constant vanuit dat doel. Bepaal dus wat je doel is met je tekst, zodat je de tekst kunt schrijven met een duidelijk doel voor ogen.

2. Schrijf vanuit je eigen stijl

Het is belangrijk dat je schrijft vanuit je eigen stijl. Een ‘huisstijl’ noemen mensen het ook wel. Zo bouw je een sterk imago op en zorg je voor consistentie.

Het is ook een beetje gek als je ene bericht heel grappig is met veel emoji’s en het volgende bericht is heel zakelijk en spreek je de lezer met ‘u’ aan. Kies dus welke stijl het beste bij jouw bedrijf past en pas deze stijl telkens toe als je je teksten schrijft.

3. Zet het belangrijkste als eerste

Bij social media berichten kan het soms zijn dat je eerst alleen de eerste 2 zinnen ziet. Om de rest te lezen moet de lezer klikken op ‘meer weergeven’. Zorg dus dat jouw eerste 2 zinnen belangrijk en prikkelend genoeg zijn zodat iemand door wil klikken en de rest ook wil lezen.

Ook als alle tekst in één keer te lezen is, is het belangrijk om sterk te beginnen. Je wilt eigenlijk altijd gelijk de aandacht pakken van de lezer en nieuwsgierigheid opwekken.

Begin je tekst daarom met een knaller van een zin. Enkele sterke voorbeelden zijn:

  • Quote van een klant: “Eerst was ik erg sceptisch over ‘jouw bedrijf’, maar wat zat ik verkeerd”.
  • Is SEO niet meer relevant in 2024?
  • Wij hebben (x) bereikt!!!!
  • 8 dingen die je nooit moet doen als je een huis gaat bouwen
  • Nee, creatine is niet ongezond!
  • Mijn/onze grootste blunder….
  • Stop nu! (X) is helemaal niet zo goed voor je als je denkt.
  • Wat ik laatst tegenkwam had ik nog nooit meegemaakt…

Je kunt dus verschillende openingen kiezen. Een quote, een ‘bold statement’, een vraag, een controversiële mening, een mijlpaal, etc. Bekijk wat jij wilt vertellen in je bericht en zoek daar een passende openingszin bij. De ene keer werkt een quote beter en de andere keer past een vraag misschien beter, dit verschilt per bericht. Ook wil je niet altijd met bijvoorbeeld een vraag beginnen, dan wordt het ook een beetje saai.

4. Hou je bij één onderwerp

Als je een bericht schrijft, hou je dan echt bij één onderwerp. We kunnen snel afdwalen en duizenden dingen willen vertellen in één bericht, maar dat is niet wat je wilt doen! Zorg dat je social media bericht over één onderwerp gaat.

5. Maak de tekst makkelijk te lezen

Niemand zit te wachten op een moeilijke tekst of een tekst die niet lekker leest. En al helemaal niet op social media. In de huidige wereld krijgen we zoveel informatie binnen dat we weinig tijd nemen voor zaken. Zo ook voor het lezen van social media berichten. Of moet ik zeggen: al helemaal voor social media berichten. Bij het lezen van social media berichten is de concentratieboog van lezers enorm kort.

Zorg dus dat je jouw verhaal zo kort, maar krachtig mogelijk opschrijft. Gebruik daarnaast geen moeilijke woorden. En heeeel belangrijk, gebruik witregels. In social media berichten is het essentieel dat je heel veel witregels gebruikt. Dit leest veel makkelijker en houdt zo de aandacht van de lezer beter vast. Na max 3-4 regels zou ik alweer een witregel zetten.

Daarnaast is het aan te raden om gebruik te maken van doorleesstimuli. Deze zorgen dat je de lezer gevangen houdt in je verhaal. Dit kun je doen door het toevoegen van: tussenkopjes, dik gedrukte woorden, onderstreepte woorden, hoofdletters, opsommingen, afbeeldingen en emoji’s.

Ook interessant om te lezen is mijn blog over: Zo schrijf je teksten die jouw doelgroep begrijpt – 5 tips.

6. Prikkel de lezer

Naast dat je tekst kort moet zijn en makkelijk te lezen moet zijn, moet die ook prikkelen. De lezer moet nieuwsgierig worden of aangezet worden tot een actie. Bedenk je goed wat je doel is met je tekst en bedenk je vervolgens hoe je de lezer kunt prikkelen. Probeer de lezer nieuwsgierig te maken, te verleiden of lekker te maken.

Als je wilt dat iemand je account gaat volgen, kun je bijvoorbeeld aangeven dat er binnenkort iets vets aankomt op je account. Mensen voelen nu de drang om je te volgen zodat ze datgene niet missen.

Als je wilt dat iemand klikt op een linkje die je in bericht hebt staan, vertel je deels wat ze kunnen verwachten als ze op het linkje klikken, maar vertel je ook een deel niet. De lezer wordt zo nieuwsgierig en wilt weten wat er gebeurt.

7. Zet emoties in

Wij mensen zijn enorm emotionele wezens. De een meer dan de ander, maar emoties lijden ons in grote mate. Verwerk daarom emoties in je berichten. Enkele emoties die je kunt toepassen:

  • Trots
  • Bewondering
  • Trouw
  • Dankbaarheid
  • Angst
  • Ontroering
  • Verontwaardiging

Als je kijkt naar social media berichten die goed aanslaan of viral gaan, hebben die bijna altijd te maken met één van deze emoties.

8. Zorg dat je beeldmateriaal past bij je tekst

Naast tekst kun je ook gebruik maken van foto en video bij je social media berichten. Bij Instagram is dit zelfs verplicht. Als je dit doet, zorg dan dat je een leuke en passende illustratie hebt bij je tekst.

Gebruik een foto van jezelf, een foto van iemand waar het verhaal over gaat, een foto van een eindresultaat waarover je vertelt, etc.

Je kunt ook kiezen voor een afbeelding die bijvoorbeeld in jouw huisstijl gemaakt is. Online marketingbureaus hebben ook vaak afbeeldingen bij hun tekst. Hierin staat nog meer informatie, verwerkt in afbeeldingen in hun huisstijl.

Wil je afbeeldingen/illustraties zelf creëren met bijvoorbeeld canva, zorg dan dat ze allemaal bij elkaar aansluiten en passen bij je huisstijl.

9. Vergeet je call to action niet

Vergeet niet daadwerkelijk te zeggen tegen de lezer wat je verwacht dat diegene gaat doen. Eindig je bericht dan ook (wanneer van toepassing) met een call to action:

  • Samenwerken? Stuur me gerust een DM!
  • Wil je dit nou niet missen? Volg me dan ffen!
  • Lees alles wat je moet weten over tuinieren door op het linkje hieronder te klikken!
  • Zet dit bericht op je insta verhaal, tag ons en wie weet word jij de gelukkige winnaar!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *