Zo schrijf je goede teksten voor op je website!

Als je een website hebt, is de kans heel groot dat hier ook tekst op staat. Op je website vertel je onder andere iets over jezelf of je bedrijf en iets over je diensten. De tekst die je hier neerzet is enorm belangrijk. Of je tekst goed is of niet, bepaalt voor een groot deel of een website-bezoeker wel óf geen klant wordt. Daarnaast is het ook nog handig om rekening te houden met SEO (search engine optimization). Oftewel, je wilt een goede tekst op je website. Maar hoe schrijf je hier een leuke en goede tekst voor? Ik neem je mee door alle informatie die jij moet weten over het schrijven van webteksten.

Schrijf vanuit je eigen stijl

Voordat je begint met het schrijven van je webteksten is het belangrijk dat je beslist hoe je wilt schrijven. Het is namelijk heel belangrijk dat je vanuit je eigen stijl schrijft. En ook dat die stijl overal op je site hetzelfde is. Je wilt bijvoorbeeld niet het ene moment ‘je’ gebruiken en het andere moment ‘u’. Kies 1 van de 2, en gebruik deze voor al je teksten.

Daarnaast moet je ook kiezen of je zakelijk of casual schrijft. Wel of geen humor gebruikt. En hoe je over wilt komen. Bij mijn website gebruik ik bijvoorbeeld altijd ‘je’. Daarnaast schrijf ik best casual op mijn website. Dit komt omdat ik ook zo over wil komen en mijn doelgroep ook bestaat uit mensen die wat meer casual werken dan heel zakelijk. Kies dus wat het beste bij jou en jouw bedrijf past.

Als je over je hele website een duidelijke stijl hebt die je gebruikt en je duidelijk hebt hoe je over wilt komen, dan zal je tekst goed bevallen bij de doelgroep die jij voor ogen hebt.

5 tips voor het schrijven van teksten op je website

1. Gebruik de omgekeerde piramide

Je website-bezoekers hebben een korte spanningsboog. Dit komt doordat mensen tegenwoordig zoveel prikkels krijgen dat ze deze niet allemaal aankunnen. Oftewel, ze raken snel uitgekeken als ze niet geïnteresseerd worden door je tekst.

Vertel daarom bovenaan je pagina de belangrijkste dingen. Zorg dat de lezer de belangrijkste informatie gelijk krijgt en de lezer gelijk nieuwsgierig/geïnteresseerd wordt.

Verder in de tekst kun je dan dieper ingaan op bepaalde zaken. Meer ingaan op specificaties of bijzaken.

Als je bijvoorbeeld een cursus aanbiedt, zet dan bovenaan gelijk wat klanten hebben aan jouw cursus. Wat brengt het hun? Welke voordelen gaan ze ervaren na jouw cursus? Etc.

Dit vinden de lezers namelijk (waarschijnlijk) het interessants.

En verderop in de tekst kun je dan bijvoorbeeld ingaan op hoe het programma er precies uitziet of hoe je je moet aanmelden. Dit zijn meer bijzaken en minder interessant voor de lezer.

2. Hou het kort en simpel

Niemand houdt van hele lange en moeilijke zinnen. En al helemaal niet op websites. Korte makkelijke zinnen lezen makkelijker en zorgen dat de lezer zijn aandacht erbij kan houden. Je wilt zo snel en duidelijk mogelijk overbrengen wat jouw bedrijf doet en waarom iemand voor jouw bedrijf moet kiezen. Dit doe je door kort, simpel en duidelijk te schrijven.

Daarnaast zijn er ook mensen die té moeilijke teksten of woorden gewoonweg niet begrijpen. Deze mensen stoppen dan sowieso met het lezen van je teksten.

Ik heb al een blog online staan over: Zo schrijf je teksten die jouw doelgroep begrijpt. Hierin vertel ik je precies hoe jij teksten schrijft die je doelgroep begrijpt.

3. Zorg voor een ‘scanbare’ tekst

Net heb ik al verteld dat het belangrijk is om simpele teksten te schrijven, maar daarnaast is een ‘scanbare’ tekst ook heel belangrijk. Dit houdt in dat je niet 1000 zinnen achter elkaar zet. Want niemand gaat zo’n tekst lezen, ga maar bij jezelf na.

Je wilt je tekst er ook makkelijk uit laten zien. Dit kun je bijvoorbeeld doen door:

  • afbeeldingen toe te voegen
  • tussenkoppen te gebruiken
  • opsommingen te plaatsen
  • witruimtes tussen stukken tekst te laten

Onderdelen als deze toevoegen zorgen dat je tekst er aantrekkelijk uitziet en fijner leest dan een lange saaie tekst.

4. Speel in op de lezer

Het doel van je website is vaak het verkopen van een product of dienst. Je wilt dus een actie losmaken bij de lezer. Om dit te laten lukken is één ding enorm belangrijk om in gedachten te houden. Schrijf je teksten altijd met de gedachten, gevoelen en emoties van de lezer in je achterhoofd.

Oftewel, wat heeft de lezer aan jouw product of dienst? Hoe worden zij er beter van? Wat maakt jou beter dan je concurrenten? Wat zoekt jouw doelgroep, wat jij ze kan bieden? Etc.

Speel hierbij ook meer in op de voordelen voor je doelgroep, dan op de productspecificaties. Hiermee maak je je product of dienst relevanter en herkenbaarder.

Enkele voorbeelden hoe je zoiets toepast in je tekst:

Niet: Kom naar onze praktijk voor een behandeling voor je rugklachten.
Wel: Ben jij ook zo klaar met die rugklachten? Maak dan snel een afspraak en dan zorgen wij dat je weer pijnvrij door het leven kan.

Niet: Deze speaker kan tot wel 100 decibel halen.
Wel: Doordat onze speaker tot wel 100 decibel kan halen, weet je zeker dat iedereen op je feestje geniet van het optimale geluid.

5. Verkoop, maar pas op

Je wilt met je website waarschijnlijk nieuwe klanten binnenhalen. Je wilt dus ook in je teksten verwerken waarom mensen voor jouw bedrijf moeten kiezen. En dat is heel goed, want je moet de lezer wel overtuigen. Maar pas wel op dat je niet te opdringerig of opschepperig wordt. Dit kan heel slecht vallen bij mensen. Zoek hier dus een goede balans in.

SEO

Als je teksten schrijft voor het internet (webteksten dus bijvoorbeeld) dan moet je rekening houden met SEO. Misschien heb je dit woord wel eens gehoord. Als je nog niet weet wat het betekent, zal ik dit even kort uitleggen.

SEO bestaat uit allemaal verschillende onderdelen die je kunt doen zodat Google je website of webpagina goed gaat vinden. Dit zorgt ervoor dat je hoger komt te staan in de Google-zoekresultaten.

SEO heeft meerdere onderdelen, maar voor je teksten zijn deze als volgt:

  • Gebruik zoekwoorden
  • Gebruik synoniemen/varianten van het zoekwoord
  • Pas op voor ‘keywordstuffing’
  • Maak gebruik van headers (zorg voor een goede opbouw)
  • Voeg een eigen meta title en meta beschrijving toe (optioneel)
  • Voeg interne links toe
  • Zorg dat je tekst gewoon lekker leest

Gebruik zoekwoorden

Google schat aan de hand van (onder andere) jouw teksten in, wat jouw bedrijf is en waar jouw website over gaat. Als jij dus een bakker bent, maar het woord bakker niet of nauwelijks in je teksten hebt staan, zal Google jouw bedrijf niet hoog of überhaupt niet ranken voor het zoekwoord ‘bakker’. Hoe vaker je een woord gebruikt in je tekst, hoe beter Google begrijpt dat jouw website daar over gaat. Tot op een bepaalde hoogte (kom ik zo op terug).

Zorg dus dat je woorden waarop je gevonden wilt worden, gebruikt in je teksten. Vaak weet je zelf wel welke woorden belangrijk zijn voor jouw bedrijf of in jouw branche. Maar mocht je toch een onderzoek willen doen naar de beste zoekwoorden, dan kan dat ook. In dit artikel van IMU staat alles over zoekwoorden(onderzoek).

Gebruik synoniemen/varianten van het zoekwoord

Als je dus een bakker bent zou je ook ‘banket bakker’ een keer kunnen noemen in je teksten. Of ‘bakkerij’. Of je voegt je plaatsnaam toe, bijvoorbeeld: Dé bakker van Enschede.

Verzin dus rondom je ‘hoofd-zoekwoord’ ook synoniemen of varianten van het zoekwoord, die interessant zijn en waar mensen op zouden kunnen zoeken. Zo kun je op meer zoekwoorden gevonden worden en Google snapt daardoor ook beter wat je precies allemaal doet en waarop ze je moeten laten ‘ranken'(dat je naar voren komt bij een zoekopdracht).

Pas wel op voor ‘keywordstuffing’

Ik vertelde net dat je beter gevonden wordt op zoekwoorden als je ze vaker gebruikt in je teksten. Dit is zeker waar, maar tot op een bepaalde hoogte. Mensen begonnen op een gegeven moment namelijk zoekwoorden overal in de zin te zetten om maar zo hoog mogelijk te scoren in Google. Dit wilde Google uiteraard niet, want dit leest helemaal niet fijn en dit zorgt dat minder waardevolle teksten die het zoekwoord maar vaak genoeg gebruikten, boven waardevolle teksten kwamen die het zoekwoord minder vaak gebruikten.

Hierom heeft Google een update uitgevoerd die het overmatig gebruik van zoekwoorden bestraft. Dit noem je ook wel ‘keywordstuffing’. Pas dus op dat je jouw zoekwoorden niet in elke zin gaat zitten proppen. Google herkent dit en bestraft dit streng.

Schrijf gewoon een leuke of waardevolle tekst en voeg op zijn tijd het zoekwoord of een synoniem/variant van het zoekwoord toe.

Gebruik headers

Google vindt het fijn als je jouw teksten goed opbouwt. Dit doe je bijvoorbeeld door gebruik te maken van headers. Je begint je pagina met de titel van je pagina, je H1. Mocht je hierna ‘deelonderwerpen’ hebben dan kun je deze H2 maken. Mocht je hieronder nog verdere deelonderwerpen hebben, dan kun je deze H3 maken. Zo heb je een duidelijke structuur in je teksten.

Daarnaast vindt Google de headers ‘belangrijker’ dan een gewone tekst, oftewel headers zijn een mooie plek om je zoekwoord of een synoniem/variant van je zoekwoord, terug te laten komen!

Door gebruik te maken van headers zorg je voor een goede opbouw en een overzichtelijke tekst voor Google. Google vindt het fijn als je jouw teksten goed opbouwt en ze fijn te lezen zijn. Daarnaast vinden website-bezoekers dit ook fijn, wat Google ook weer belangrijk vindt.

Zorg dus dat je jouw teksten goed opbouwt en dat het een overzichtelijk verhaal wordt.

Schrijf een title tag en meta beschrijving (optioneel)

Dit is niet verplicht, maar het kan je website wel helpen met je SEO. Je title tag (page title) is welke titel jouw pagina moet weergeven op Google. En je meta beschrijving is de tekst die onder je titel staat.

Je kunt zelf een title tag en meta beschrijving invoeren als je bijvoorbeeld gebruik maakt van de plug-in YOAST. Je kunt nu zelf kiezen hoe Google jouw webpagina weergeeft op Google. Zo kun je zelf bepalen wat er komt te staan. Je kunt hier dus zoekwoorden in toevoegen waarop je graag op gevonden wilt worden.

Als je zelf geen title tag of meta beschrijving invult, dan kiest Google deze onderdelen zelf. Ze zullen aan de hand van hun eigen algoritme teksten kiezen die als jouw meta title en meta beschrijving zullen fungeren.

Het is dus niet verplicht om in te vullen, maar je hebt hierdoor wel zelf in de hand wat er komt te staan.

Voeg interne links toe (SEO spinnenweb)

Google vindt een duidelijke site-structuur en een ‘SEO spinnenweb’ belangrijk. Je site-structuur is in principe hoe jouw webpagina’s met elkaar in contact staan. Dit begint met een goede opbouw van je site en webpagina’s (hoofd categorieën en deel categorieën).

Maar als dit allemaal goed staat, zul je ook gebruik willen maken van interne links in je webteksten. Hierdoor bouw je een ‘SEO spinnenweb’ zoals ze dat noemen. Je webpagina’s linken nu naar elkaar. Hierdoor laat je Google zien dat al je pagina’s met elkaar te maken hebben. Je helpt Google zo om zich beter te navigeren door je site en daarnaast zullen je webpagina’s hoger gaan ranken in Google. Je creëert zo een site die allemaal met elkaar in verband staat, in plaats van een site met allemaal losse pagina’s. En dat kan er bijvoorbeeld zo uitzien:

Hier staat het met producten, maar dit kan natuurlijk ook gewoon met andere webpagina’s of blogs of een combinatie daarvan. Maar hopelijk snap je het principe.

Schrijf makkelijke en lekker lezende teksten

Dit is voornamelijk voor de lezers. Maar daardoor ook belangrijk voor Google. Google vindt het namelijk het allerbelangrijkste dat de website-bezoeker een zo goed mogelijke ervaring heeft. Als de lezer dus tevreden is met jouw teksten, dan is Google dat ook. Schrijf dus vooral een makkelijke en lekker lezende tekst.

De teksten voor jouw website laten schrijven door een tekstschrijver?

Mocht je het nou lastig vinden om je verhaal goed onder woorden te brengen? Of heb je gewoon geen tijd om zelf je webteksten te schrijven? Dan help ik je graag met het schrijven van jouw webteksten! Neem gerust contact op en dan help ik jouw om op jouw website een prachtige tekst te krijgen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *