Als jij een wervende tekst (verkooptekst) schrijft, wil je niet de eigenschappen van je product of dienst benoemen. Je wilt voordelen benoemen. Het schrijven in voordelen, in plaats van in eigenschappen, is één van de tips en tricks die copywriters gebruiken om succesvolle teksten te schrijven.
Dit is een hele handige manier om de lezer méér te raken met je tekst. Je wilt tijdens het schrijven van je teksten altijd rekening houden met je doelgroep en inspelen op de emoties, gedachten en gevoelens van die groep. Het benoemen van de voordelen voor de klant, in plaats van de eigenschappen van je product/dienst, is een hele mooie manier om dit te doen!
Een lezer is namelijk niet geïnteresseerd in technische termen of productspecificaties. Een lezer vraagt zich af waarom die jouw product/dienst af zou willen nemen? Wat heeft de lezer aan jouw product? Welk voordeel biedt jouw product/dienst voor de lezer? Los je een probleem op of wordt er iets makkelijker voor de lezer?
Benoem dit dan in plaats van de producteigenschappen!
Voorbeelden van hoe je dit in de praktijk toepast
Stel je verkoopt een telefoon en je wilt duidelijk maken dat die een hele goede camera heeft. Dan wil je misschien zoiets gaan zeggen: Onze nieuwe Halpoi ix30 heeft een 20 megapixel camera met 4x zoom. Daarnaast bieden wij de beste filmkwaliteit in de markt aan, 4k.
Dit zullen vast hele bijzondere specificaties zijn, maar de klant heeft hier niks aan. Het is veel belangrijker om aan te geven wat de klant hier aan heeft. Welke voordelen dit met zich mee brengt. Dat is wat een lezer écht raakt en aanzet tot actie. Niet de productspecificaties.
Je zou dit bijvoorbeeld beter zo kunnen verwoorden: Onze nieuwe Halpoi ix30 heeft een markt-leidende 20 megapixel camera, waardoor je zware professionele camera overbodig is. Tijdens het hiken heb je vanaf nu altijd een professionele camera bij je. Gewoon in je broekzak…
Op deze manier voelt de lezer echt iets bij je tekst. Het zijn niet simpele getallen die er staan, maar hij kan zich nu echt inbeelden wat hij heeft aan jouw product. Zo wordt de lezer veel eerder aangezet om een product aan te schaffen.
Laten we nog even een voorbeeld pakken.
Dit keer kijken we naar een bedrijf die horeca medewerkers uitleent, aan bedrijven die tijdelijk een hulp nodig hebben. Zij zouden bijvoorbeeld dit kunnen zeggen: Onze horecamedewerkers hebben allemaal ruime ervaring in de branche en zijn volledig opgeleid door onze eigen horeca specialist Jan Hopelan.
Op zich geen verschrikkelijk slechte tekst, maar er mist wel iets. Iets kleins. Je wilt nog duidelijk maken wat dit voor voordelen heeft, voor de bedrijven die deze horecamedewerkers in gaan huren.
Je zou er dus nog iets aan toe willen voegen: Onze horecamedewerkers hebben allemaal ruime ervaring in de branche en zijn volledig opgeleid door onze eigen horeca specialist Jan Hopelan. Hierdoor weten ze precies hoe ze moeiteloos in uw bedrijf mee moeten draaien. Een korte inwerk periode is genoeg om een volledig zelfstandige horeca topper toe te voegen aan uw team!
Vertel de lezer dus de voordelen van jouw product/dienst, niet de producteigenschappen of technische feitjes.