Een blog op je website is enorm waardevol. Steeds meer bedrijven zien dit ook in en beginnen met bloggen. Eerder heb ik al artikelen geschreven over het nut van een blog op je website en hoe je zorgt dat jouw blog bovenaan komt te staan in Google, maar vandaag ga ik verder in op het belangrijkste principes van een blog. Een blog is namelijk voor één reden bedacht en dit is dus ook het belangrijkste om te doen: nuttige informatie delen. In dit artikel ga ik je uitleggen hoe jij de meest waardevolle informatie kunt delen.
Misschien ook interessant: Een blogpagina op je website: hou hier rekening mee!
Blogs zijn bedoeld om lezers te voorzien van nuttige informatie
Blogs zijn in het leven geroepen om lezers (gebruikers van Google) te voorzien van informatie. En dit is ook waarom Google blogs belangrijk vindt. Het voorziet haar gebruikers namelijk van de informatie die ze zoeken. Dit zorgt voor tevreden gebruikers. Met je blogs wil je dus altijd zorgen dat je de lezer de beste informatie geeft. Dit zorgt dat de lezer blij is en daardoor ook dat Google blij is.
Hoe deel jij waardevolle content?
Het is dus enorm belangrijk dat je waardevolle content deelt in je blogs. Maar wat is nou waardevolle content en hoe zorg je dat je de lezer van nuttige informatie voorziet?
1. Schrijf vanuit je expertise
Als jij een expertise hebt of ergens veel van af weet, dan is dit een mooi onderwerp om informatie over te delen. Jouw informatie zal zo waarschijnlijk enorm waardevol zijn voor de lezer. Je weet veel van het onderwerp af en kent zo goed als alle informatie over dat onderwerp.
2. Creëer waardevollere content dan je concurrenten
Een andere manier om waardevolle content te creëren, is door betere content te leveren dan je concurrenten. Als je concurrent een blog heeft over een bepaald onderwerp, schrijf jij een blog over dat onderwerp dat net wat beter is.
Als je concurrent een blog heeft over “Wat is …” Dan kun jij over dat onderwerp ook een blog schrijven, maar jij voegt er dan deelvragen aan toe als “wanneer gebruik je …” en “hoeveel kost …”.
Op deze manier bevat jouw blog meer informatie en dus waardevollere content dat die van jouw concurrent.
3. Hou je artikel up-to-date
Zorg ook altijd dat je informatie up-to-date is. Als er nieuwe ontwikkelingen zijn voeg deze dan gelijk toe ik je blogs. Als er regels veranderen, pas dit dan ook gelijk aan in je blogs. En als er nieuwe informatie komt of je hebt nieuwe inzichten, voeg dit dan ook toe aan je blogs. Zo hou je jouw blogs up-to-date en daardoor je content zo waardevol mogelijk.
4. Gebruik je eigen ervaringen
Als je zelf iets hebt meegemaakt dan kun je hier altijd het beste over vertellen. Iedereen leest liever een artikel over een onderwerp waar iemand ervaring mee heeft, dan van iemand die het zelf nog niet heeft meegemaakt. Schrijf dus over dingen die je meegemaakt hebt en interessant zijn voor andere mensen. Eventueel kun je tips geven over hoe andere mensen de situatie kunnen aanpakken of lessen die je geleerd hebt van je ervaringen.
Conclusie
Ja, SEO is belangrijk. Ja, het is belangrijk om de juiste zoekwoorden te gebruiken, je afbeeldingen te optimaliseren, je headers slim te gebruiken en meta informatie toe te voegen. Maar uiteindelijk is het belangrijkste van een blog, dat je waardevolle informatie levert voor de Google-gebruiker!