Goede teksten schrijven is lang niet iedereen zijn pakkie-an. Daarom overweeg je om een tekstschrijver/copywriter in te huren. Deze weten namelijk precies hoe je een tekst op papier krijgt, die het gewenste effect teweegbrengt. Maar er zijn enorm veel verschillende tekstschrijvers en copywriter, dus hoe weet je welke je moet kiezen?
Tekstschrijver of copywriter?
Als eerste vraag je je misschien af of je een tekstschrijver of copywriter moet kiezen. En wat het verschil eigenlijk is tussen de twee. In een eerdere blog heb ik al het verschil tussen een tekstschrijver en copywriter uitgelegd.
Maar in het kort: Een tekstschrijver en copywriter zijn bijna hetzelfde. Wat vaak als verschil wordt genoemd is dat een tekstschrijver zijn doel is om een goed verhaal op papier te krijgen en een copywriter zijn doel is om een actie teweeg te brengen bij de lezer met zijn verhaal. Maar in de werkelijkheid zien we dat de lijn tussen de twee enorm dun is en in veel gevallen het niet uitmaakt of je een tekstschrijver of copywriter kiest.
Maakt het uit of diegene veel ervaring heeft?
Een van de dingen waar veel mensen gelijk naar kijken, is naar ervaring. En dat is heel logisch. Wanneer iemand veel ervaring heeft en eerder opdrachten succesvol heeft afgerond, dan geeft dit een vertrouwd gevoel. ‘Social proof’ noemen we dat ook wel. Dit werkt een beetje hetzelfde als met reviews bij een product op bol.com. Je vindt het dan heel fijn als er al enkele reviews zijn van het product, zodat je weet wat andere mensen er van vonden en je het product met een gerust hart kunt bestellen. Want zij vonden het product goed, dus de kans dat het daadwerkelijk ook goed is, is groter dan wanneer nog niemand dat product getest heeft.
En zo werkt het bij het inhuren van iemand dus ook vaak. Je kijkt of diegene al ervaring heeft en bewezen heeft dat die jouw opdracht succesvol af kan ronden. En dat is dus best logisch.
Maar vergeet niet dat ervaring niet alles zegt. En dat iedereen zonder ervaring begon. Iedereen begon vanaf 0. En als nooit iemand ‘iemand zonder ervaring’ een kans geeft, zal deze ook nooit ervaring krijgen.
Vraag jezelf dus af of het wel echt hoognodig is dat iemand jaren aan ervaring heeft of al precies een opdracht heeft uitgevoerd zoals jouw opdracht. Of dat iemand met minder ervaring jouw opdracht ook prima kan uitvoeren. Iemand met passie, talent en liefde voor het vak, maar met nog weinig ervaring. Omdat deze net is begonnen.
4 criteria om een tekstschrijver of copywriter op uit te zoeken
Er zijn meerdere mensen die tekstschrijver of copywriter zijn. Dus hoe kies je de geschikte persoon voor jouw opdracht, tussen al die opties??
Ik heb hier 4 criteria op een rijtje gezet waarop jij jouw tekstschrijver of copywriter kunt uitzoeken:
1. Prijs
Niemand houdt er van om (te) veel geld uit te geven. Dus kies je voor een dure tekstschrijver of ga je toch voor een goedkopere? Duurdere tekstschrijvers hebben vaak veel ervaring en een groot portfolio. Ze zitten al lang in het vak en weten dat ze een hoge prijs kunnen vragen. Maar er zijn ook goedkopere opties. Mensen met minder ervaring of gewoonweg mensen met een minder grote behoefte om hoge prijzen te vragen.
Kies voor jezelf wat jij belangrijk vindt. Heb je heel veel geld te besteden en wil je liever meer betalen voor een tekstschrijver die al enorm veel ervaring heeft en een goed portfolio, dan is het zeker aan te raden om een duurdere tekstschrijver te kiezen. Een goede tekstschrijver/copywriter is het geld namelijk echt waard!
Maar mocht je wat minder te besteden hebben of gewoon minder willen uitgeven, dan is er ook genoeg keuze. Een ervaren en dure tekstschrijver is namelijk niet per se kwalitatief beter dan een goedkopere tekstschrijver. Vaak betekent het dat ze meer ervaring hebben. Maar een nieuw voetbaltalent is ook niet per se een slechte keuze, als er ervaren voetbaltalenten rondlopen.
Kies voor jezelf wat het beste past bij jou!
Goedkope tekstschrijver
Zelf val ik bijvoorbeeld zeker onder de goedkopere tekstschrijvers. Ik denk zelfs dat ik val onder een van de goedkopere tekstschrijvers van Nederland. Dit doe ik omdat ik zelf bijvoorbeeld nog niet zo lang werkzaam ben in dit vakgebied (ik ben dan ook nog maar 23). Maar ook omdat ik het inhuren van een tekstschrijver/copywriter toegankelijk wil houden voor mensen. Zo kunnen ook kleinere ondernemers (die minder te besteden hebben), een tekstschrijver inhuren om het uiterste uit hun bedrijf te halen. Dus kies je liever voor een goedkopere tekstschrijver, stuur me dan gerust een berichtje!
2. Branche
Je kunt jouw tekstschrijver of copywriter ook selecteren op de branche waarin je werkzaam bent. Wanneer een tekstschrijver gespecialiseerd is in jouw branche of hier al veel opdrachten in heeft uitgevoerd, kan dit een reden zijn om voor die tekstschrijver/copywriter te kiezen. Deze persoon weet al veel van de branche, kent de doelgroep en struikelpunten en heeft ervaring met dergelijke opdrachten.
Maar ook tekstschrijvers/copywriter die niet specifiek gespecialiseerd zijn in jouw branche, kunnen vaak precies de tekst op papier krijgen die jij wilt en waar jouw doelgroep blij van wordt. Tekstschrijver en copywriter lezen zich namelijk vaak goed in, doen onderzoek naar jouw bedrijf, branche en doelgroep en kunnen allemaal goede teksten op papier krijgen.
Bind je hier dus niet helemaal op vast, maar het is zeker het overwegen waard.
3. Locatie
Ook kun je kiezen voor een lokale tekstschrijver. Maar moet je kiezen voor een lokale tekstschrijver of maakt het niet uit waar je tekstschrijver/copywriter zich bevindt?
Vaak maakt het niet uit waar een tekstschrijver/copywriter zich bevindt. Teksten schrijven gebeurt van achter de laptop en of je nou in Utrecht zit of in Tokyo, dit maakt vaak niet zoveel uit. Vaak heb je hooguit eens een zoom-meeting om elkaar te spreken en verder kan een tekstschrijver zelf zijn ding doen. Dus een lokale tekstschrijver is zeker niet altijd nodig.
Maar er zijn zeker momenten wanneer een lokale tekstschrijver wel aan te raden is. Bijvoorbeeld als je een tekst nodig hebt voor een bepaalde regio. Dan heb je misschien liever een tekstschrijver uit die regio. Iemand die bekend is in de regio, weet wat er speelt en de normen en waarden kent. Toch een beetje ons kent ons.
Of als je een lokale ondernemer bent en het gewoon fijn vindt om een lokale tekstschrijver in te huren. Iemand die niet aan de andere kant van het land woont en waardoor het toch een beetje vertrouwd voelt. Zelf ben ik tekstschrijver in de Achterhoek en Twente, dus mocht je in die regio op zoek zijn naar een tekstschrijver, stuur me dan zeker een berichtje!
Een lokale tekstschrijver is in veel gevallen dus niet nodig, maar mocht dit in jouw geval wel zo zijn, zoek dan in Google naar een tekstschrijver in jouw omgeving.
4. Schrijfstijl
En als laatste kan ook de schrijfstijl van een bepaalde tekstschrijver of copywriter je heel erg aanspreken. Misschien zag je ergens een berichtje van diegene voorbijkomen, sprak zijn/haar website je heel erg aan of heb je eerder werk gezien van diegene wat je heel erg aansprak. En tijdens het lezen voelde je “Dit is hoe ik mijn teksten geschreven wil hebben!”.
Dan is dit een hele goede indicator voor het kiezen van jouw copywriter of tekstschrijver. Een goed gevoel is namelijk altijd een van de belangrijkste factoren. Dus sprak iemand zijn schrijfstijl jouw écht aan, dan is dat waarschijnlijk jouw mannetje (of vrouwtje natuurlijk)!