Het schrijven van teksten is lang niet zo makkelijk als veel mensen denken. Er komt veel meer kijken bij het schrijven van een écht goede tekst, dan ze denken. Daarom zie ik ook vaak ‘fouten’ in teksten. Op mijn website probeer ik daarom alle tips en tricks te delen die je nodig hebt om goede teksten te schrijven. Maar vandaag wil ik ook even kijken naar wat de meest gemaakte fouten tijdens het schrijven van teksten zijn, zodat jij deze niet gaat maken. Deze 8 fouten worden het meeste gemaakt!
1. De doelgroep vergeten
Het eerste waar je rekening mee wilt houden als je een tekst gaat schrijven, is je doelgroep. Uiteindelijk ga je je schrijfstijl en de tekst afstemmen op je doelgroep. Dus wanneer jij je doelgroep niet goed voor ogen hebt of je geen rekening houdt met je doelgroep tijdens het schrijven van je tekst, is de kans groot dat je geen succesvolle tekst zal schrijven. Zorg daarom dat je duidelijk hebt wie je doelgroep is en dit onthoudt tijdens het schrijven van je tekst.
Wanneer je doelgroep voornamelijk bestaat uit oudere mensen zal je misschien eerder voor “u” kiezen in plaats van “je”. Of zul je even moeten uitleggen wat een ‘Apple Watch’ precies is.
En bij jongeren zal je misschien wat meer humor en hippere taal kunnen gebruiken.
Zoals je ziet kun je dit op meerdere manieren toepassen, maar belangrijk is dat je jouw doelgroep duidelijk voor ogen hebt en je je teksten daar op aan past. Je schrijft je tekst namelijk altijd voor je doelgroep.
2. Geen duidelijk doel voor ogen hebben
Naast dat sommige mensen hun doelgroep uit het oog verliezen, zijn er ook mensen die het doel van de tekst vergeten. Dit klinkt misschien raar, maar het gebeurt echt makkelijker dan je denkt.
Wanneer je een uitnodiging schrijft is waarschijnlijk je doel dat je de lezer overhaalt om te komen naar je evenement. Maar als je even niet oplet schrijf je vooral over de details van het evenement en vergeet je de lezer over te halen met een trigger en een call to action.
Dit is een simpel voorbeeld van hoe je tijdens het schrijven kan vergeten wat je precieze doel is. Je raakt verdwaald in de tekst en schrijft wat in je opkomt. Daarom is het aan te raden om van te voren duidelijk te hebben wat je wilt bereiken met je tekst.
- Wil je naamsbekendheid opbouwen?
- Wil je klanten naar je winkel krijgen?
- Wil je dat mensen een aankoop doen?
- Wil je dat mensen zich inschrijven voor een evenement?
Als je schrijft vanuit een duidelijk doel, zal je tijdens het schrijven beter weten wat je neer wilt zetten. En zal je tekst dus eerder het gewenste doel behalen.
3. Taalfouten
Moet ik hier eigenlijk nog iets over zeggen?
Je wilt gewoon echt geen taalfouten in je teksten. En dan bedoel ik vooral dat je ‘d’ en ‘dt’ en dergelijke gewoon goed doet. Als jij een keer een tekst hebt waarin staat ‘er in’, wat eigenlijk ‘erin’ hoort te zijn, dan is dat nog niet het einde van de wereld. Veel mensen hebben dan ook niet eens door dat het eigenlijk anders hoort.
Maar echt simpele grote taalfouten hebben een enorm effect op de lezer. Veel lezer vinden dit onprofessioneel en zullen minder enthousiast worden van je tekst, dan wanneer deze gewoon grammaticaal goed is.
Als je niet weet hoe je een woord schrijft, Google het dan even. Of zet je stuk tekst in Google Docs. Deze heeft een enorm goed ingebouwd controle systeem. Of huur een tekstschrijver in, dan is de kans ook heel klein dat je spelfouten in je tekst zult krijgen.
4. Een té moeilijke tekst schrijven
Lees jij wel eens een tekst waar woorden in staan die je niet kent? Of een tekst met enorm lange zinnen waardoor je de draad helemaal kwijt bent? Waarschijnlijk vond je dat niet fijn lezen… De rest van de wereld ook niet, dus zorg dat je een makkelijke tekst schrijft. Een tekst die je doelgroep begrijpt.
Zo schrijf je teksten die jouw doelgroep begrijpt.
Wanneer je doelgroep de tekst niet begrijpt of als de tekst gewoon niet lekker leest, is de kans groot dat de lezer stopt met lezen. Dit wil je uiteraard niet! Dus zorg er altijd voor dat je tekst makkelijk te begrijpen is. Liever net iets te makkelijk voor jouw gevoel, dan dat een groot deel van de mensen je tekst moeilijk vindt.
Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Uiteraard zijn er woorden die je niet kunt vermijden omdat deze nou eenmaal in de context passen. Of zijn er vaktermen die je wel moet gebruiken. Leg deze dan even uit bijvoorbeeld.
Schrijf je voor een hele specifieke doelgroep van wie je weet dat ze bepaalde moeilijke termen/vaktermen wel kennen, dan kun je deze wel gebruiken.
Maar in de basis, wil je jouw teksten gewoon zo simpel mogelijk houden.
5. De lezer niet prikkelen (een ‘saaie’ tekst schrijven)
Misschien heb je je tekst klaar en ben je tevreden. Je hebt alles erin staan wat je graag wilde vertellen en denkt dus dat je tekst perfect is. Maar alleen het delen van alle informatie, is niet genoeg. Uiteraard is het belangrijk voor de lezer dat hij alle informatie krijgt, maar er is iets nog belangrijker: dat hij de tekst interessant genoeg vindt om te lezen en dat hij door blijft lezen.
Wanneer je doelgroep je tekst niet interessant vindt of zijn aandacht er niet bij kan houden, zorgt dit dat je tekst niet het gewenste resultaat oplevert. Maar hoe zorg je dat je tekst niet ‘saai’ wordt en je de lezer geïnteresseerd houdt in de tekst?
Uiteraard begint dit met een interessante tekst schrijven. Wanneer jij een tekst schrijft die jouw doelgroep niet boeit of helemaal niet interessant is voor hen, gaan ze je tekst sowieso niet (blijven) lezen. Maar stel je tekst is wel interessant en je doelgroep heeft er ook echt wat aan, dan is het nog belangrijk om dit goed op papier te zetten. Hier enkele tips om je doelgroep bij de les te houden.
1. Tussenkopjes
Als jij een tekst van 1000 woorden schrijft als een lang stuk, dan gaat een gedeelte van je lezers geheid afhaken. Je herkent dat vast zelf ook wel, dat een lang stuk tekst veel meer afschrikt dan verschillende kortere stukken tekst. Deze blog zou je veel minder graag lezen wanneer het een lange blok tekst is. Nu het opgedeeld is in verschillende stukken met tussenkopjes, is het veel makkelijker om je aandacht erbij te houden.
2. Witregels
Net als tussenkopjes geven witregels ook een bepaalde rust en overzicht aan een tekst. Met dezelfde reden als de tussenkopjes: het verdelen van lange stukken tekst in ‘behapbare content’. Oftewel, makkelijk te consumeren content. 20 korte stukjes lezen veel makkelijker dan 1 lang stuk.
3. Humor
Niet bij elke tekst en elke doelgroep is dit mogelijk, maar humor is soms zeker aan te raden. Het hoeft niet eens echt humor te zijn, maar een speelse schrijfstijl kan soms al genoeg zijn. Je wilt vooral niet dat de lezer je tekst te saai of zakelijk vindt. Een speels kantje aan je tekst vinden veel menen fijner en luchtiger lezen dan een hele zakelijke tekst.
4. Doorleesstimuli
Verder kun je je tekst ook interessanter maken door niet enkel ‘normale tekst’ te plaatsen, maar door ook andere elementen toe te voegen als:
- Quotes
- Afbeeldingen
- Opsommingen
Dit zorgt gelijk voor een levendigere tekst die niet alleen maar lange zinnen tekst achter elkaar zijn. Als je bijvoorbeeld naar een magazine kijkt, dan zie je ook al deze elementen en niet alleen maar droge tekst. Dus als dit bij je tekst en je doelgroep past, pas dit dan zeker toe.
6. Niet schrijven vanuit het voordeel voor de lezer
Dit is ook een belangrijk onderdeel. Bij teksten schrijven, komt ook vaak een gedeelte marketing en psychologie kijken. Daar gaat dit punt en het volgende punt over. Een soort van trucjes die je in je tekst wilt gebruiken om te zorgen dat ze betere resultaten halen.
Als je een tekst schrijft wil je deze altijd schrijven vanuit de lezer. Hier heb ik een heel artikel over geschreven, waar ik nog dieper op de theorie in ga: Praat in je tekst over voordelen, niet over eigenschappen!
Een lezer is namelijk niet geïnteresseerd in loze informatie, technische termen of productspecificaties.
- Een lezer wil weten wat die aan jouw product heeft.
- Een lezer vraagt zich af waarom hij jouw evenement bij zou willen wonen. Wat levert hem dat op?
- Een lezer wilt weten wat zijn voordelen zijn, door jouw product of dienst.
Vertel dus niet dat er een springkussen op het evenement is, maar vertel dat de kinderen genoeg vermaak hebben zodat de ouders zich lekker kunnen ontspannen.
Vertel niet dat jouw product bepaalde specificaties heeft, maar vertel hoe de lezer daar in zijn/haar leven profijt van gaat ervaren. “Onze nieuwe telefoon heeft de beste camera op de markt, waardoor je jouw professionele camera gewoon thuis kunt laten. Je hebt er voortaan namelijk één in je broekzak zitten“.
Je vertelt niet alleen dat je camera supergoed is, maar ook welk voordeel dat voor de klant oplevert. Dit maakt de situatie ook gelijk herkenbaar, waardoor je de gevoelens, emoties en de gedachten van de lezer mee prikkelt. Wat ons bij het volgende punt brengt…
7. Niet inspelen op de gevoelens, gedachten en emoties van de lezer
Wij mensen zijn gevoelens wezens. Oftewel wij laten ons vaak leiden door ons gevoel. Als iets goed voelt doen we het en als ons onderbuik gevoel ons iets anders zegt, dan gaan we het toch liever uit de weg.
Tijdens het schrijven van je teksten is het dan ook aan te raden om in te spelen op de gedachten, emoties en gevoelens van de lezer. Uiteraard op een ethische wijze, maar dat spreekt hopelijk voor zich.
Maar oké, je wilt de gevoelens, gedachten en emoties van de lezer dus gebruiken in je teksten. Hoe doe je dit?
Vaak gaan de emoties, gedachten en gevoelens van de lezer, hand in hand. Door in te spelen op een gedachte, speel je ook in op een gevoel van de lezer en roep je een emotie op. Deze 3 staan dus vaak met elkaar in verband
Maar je wilt dit dus in je voordeel gebruiken. Bijvoorbeeld door een band te creëren met de lezer: “Heeft u ook zo’n hekel aan….? Wij ook! Daarom hebben wij …. bedacht.”
Of: “Vindt u net als ons ook dat we minder plastic moeten uitscheiden? Ons bedrijf verzorgt dezelfde producten met 50% minder afval.”
Of speel bijvoorbeeld in op een veelvoorkomend gevoel/gedachte van je doelgroep. “Wil jij graag afvallen, maar wil je ook nog lekker een koekje kunnen eten ’s avonds? Ons nieuwe (productnaam) repen zorgen dat je ’s avonds nog lekker een koekje kan pakken zonder dat je je schuldig hoeft te voelen!“
Misschien valt je wel op dat een stukje herkenbaarheid creëren voor de lezer dus ook belangrijk is.
8. Geen onderzoek doen
En het laatste waar ik het vandaag over wil hebben, is het ‘gewoon beginnen met schrijven’. Misschien moet je een tekst gaan schrijven en denk je “dat doe ik wel even”. Maar dat zou ik echt afraden. Ook ik doe vaak nog iets van onderzoek voordat ik een tekst ga schrijven. Je kijkt naar het bedrijf waarvoor je schrijft, je concurrenten en de soort tekst.
Als je een tekst gaat schrijven, staat er enorm veel informatie online die je kunt gebruiken. Informatie over wat er in je tekst moet staan, waar je rekening mee moet houden en overige tips. Bijvoorbeeld zoals op mijn website. Hier heb ik bijvoorbeeld een uitgebreide blog geschreven over het schrijven van een vacaturetekst. Lees dit door en je hebt zo goed als alle kennis die je nodig hebt om een vacaturetekst te schrijven. Door je te verdiepen in de theorie van de tekst die je gaat schrijven, heb je al 90% van alle kennis. Je tekst zal nu automatisch een stuk beter zijn dan wanneer je gewoon een tekst schrijft zonder ook maar iets van informatie op te zoeken over jouw soort tekst.
Daarnaast kun je ook je concurrenten onderzoeken. Wat hebben zij staan? Wat kan ik daarvan meenemen in mijn eigen tekst? Wat kan ik anders doen? Hoe ga ik me hier van onderscheiden? Wat werkt goed voor hun?
Voornamelijk als je weinig kennis hebt van de tekst die je moet schrijven, is het echt aan te raden om informatie op te zoeken over de soort tekst en te kijken naar concurrenten of voorbeelden van anderen.