Steeds meer bedrijven hebben een blogpagina op hun website. En terecht! Het hebben van een blog brengt namelijk enkele voordelen met zich mee. Zo’n blogpagina straalt expertise uit en zorgt daarnaast ook voor meer website bezoekers. Maar je wilt natuurlijk wel dat die pagina er goed uitziet. Dus hoe doe je dat? Hoe zorg je dat jouw blogpagina goed in elkaar zit en de beste resultaten oplevert?
4 tips voor jouw blogpagina
Wanneer je een blogpagina begint op je website zijn er enkele dingen waarmee je rekening wilt houden. Zaken die de basis zijn voor een goede blogpagina. Ik heb ze alle 4 op een rijtje gezet voor je.
1. Schrijf goede content
De basis van elke succesvolle blog is het creëren van waardevolle content. Zorg dus dat je waardevolle informatie deelt in je blogs. Google gebruikers zijn namelijk op zoek naar de beste informatie. Dus als jij de beste informatie deelt, dan zal je blog succesvol worden. Daarnaast waardeert Google het ook als je de beste content deelt. Je zal zo hoger in de zoekresultaten komen, wat meer website bezoekers betekent!
Verder zijn er nog enkele dingen die bijdragen aan goede content en het onderdeel SEO. SEO is namelijk ook een heel belangrijk onderdeel van het succes van je blogs. SEO houdt in principe in dat je bepaalde dingen doet met je blog/je website, waardoor Google blij is met jou. Google beloond je hier vervolgens voor, door je website hoger te plaatsen in de zoekresultaten.
Enkele onderdelen van SEO:
- Meta title en meta beschrijving
- Zoekwoorden optimaal gebruiken
- Headers gebruiken
- Afbeeldingen optimaliseren
- Interne links
En als laatste is het belangrijk om interessante onderwerpen te bedenken. Je kan nog zo’n sterke blog schrijven, maar als de lezer niet geïnteresseerd is in het onderwerp, dan zal je blog geen succes halen. Vraag je dus af waarover jouw lezer graag wilt lezen en wat interessante onderwerpen zijn voor jouw doelgroep.
Ook interessant om te lezen: Hoe schrijf je blogs die bovenaan komen te staan in Google?
2. Verdeel je blogs in categorieën
Dit is niet altijd noodzakelijk, maar vooral bij grotere blogs is dit wel aan te raden. Wanneer jouw website bezoeker op zoek is naar informatie over een bepaald onderwerp, is het makkelijk als jouw blogs onderverdeeld zijn in categorieën. De website bezoeker kan nu in de desbetreffende categorie zoeken naar informatie in plaats van op een algemene blogpagina waar alle blogs opstaan.
Zelf heb ik mijn blogs nog niet onderverdeeld in categorieën. Mijn blogs gaan namelijk allemaal over teksten schrijven en/of SEO. Maar in de toekomst, als ik meer en meer blogs geschreven heb, is dit zeker iets om te overwegen.
Ik zou mijn blogs dan bijvoorbeeld kunnen onderverdelen in:
- Tips en tricks voor schrijven
- Schrijven voor het web
- Verkoopteksten
- Informatieve teksten
- SEO
- Overig
Het is ook mogelijk om een blog in meerdere categorieën te plaatsen. Ik neem even een bouwbedrijf als voorbeeld. De categorieën kunnen er dan bijvoorbeeld zo uitzien:
- Dakkapellen
- Toiletten
- Badkamers
- Renovaties
- Aanbouw
- Uitbouw
Ik zeg maar even wat. Stel je schrijft dan een blog over het bouwen van een dakkapel, dan kan je deze blog best onder ‘dakkapellen’ en ‘uitbouw’ zetten. Aangezien die blog bij beide categorieën past.
En als laatste kun je ook enkele ‘hoofdcategorieën’ maken die je weer onderverdeelt in categorieën. Als we het vorige voorbeeld weer even nemen, dan zou je bijvoorbeeld 3 hoofdcategorieën kunnen maken: Aanbouw, uitbouw en renovaties. Onder deze ‘hoofd categorieën kun je vervolgens weer verschillende categorieën maken.
Hoofdcategorie: Aanbouw
- Aanbouw dakkappel
- Aanbouw woonkamer
- Aanbouw slaapkamer
- etc.
Kijk zelf even wat voor jouw website het handigste werkt. Het belangrijkste hierbij is dat je een mooi overzicht creëert voor de website bezoeker, zodat deze zo makkelijk mogelijk bij de informatie kan komen die hij/zij zoekt.
3. Gebruik interne links
Een heel effectieve manier om je blogs een ‘boost’ te geven, is door interne links te plaatsen. Dit zijn links in je blog, die verwijzen naar een andere pagina op jouw website. In deze blog heb ik ook enkele interne links staan. Dat zijn die aanklikbare stukken tekst die je eerder in de tekst al tegen bent gekomen.
Het plaatsen van deze interne links heeft 2 grote voordelen.
1. De website bezoeker heeft zo gelijk toegang tot alle informatie die jij hebt gedeeld rondom dat onderwerp. Laat ik deze blog weer even als voorbeeld nemen. Hierin vertel ik dus waar je rekening mee moet houden bij het maken van een blogpagina. En in dit artikel heb ik het over ‘SEO’, over ‘goede content schrijven’ en over ‘hoe jouw blog bovenaan komt te staan in Google’. Over deze 3 onderwerpen heb ik eerder al een blog geschreven, dus heb ik een link naar die 3 blogs gezet in deze blog. Op deze manier kan jij als lezer gelijk meer lezen over die onderwerpen. Zo heb je alle informatie binnen hand bereik.
2. Interne links zijn goed voor SEO. Naast dat je website bezoekers profijt hebben van interne links, vindt Google het ook fijn dat je interne links gebruikt. Op deze manier kunnen de crawlers van Google jouw webpagina’s beter vinden en indexeren. Google kan zich zo makkelijk door jouw website navigeren en ziet dat jouw webpagina’s met elkaar te maken hebben en bij elkaar horen. Daarnaast hebben interne links ook een positieve invloed op de autoriteitsscore van je website, dit is een belangrijke factor in SEO.
Deze interne links hoeven trouwens niet per se naar een blog te verwijzen, deze mogen ook naar een andere webpagina op jouw website verwijzen. Bijvoorbeeld je homepagina, contact pagina, een diensten pagina, etc.
Je website bezoeker én Google heeft dus baat bij een goede interne linkstructuur. Plaats dus interne links in je blogs!
4. Zorg voor een mooie lay-out
Net zoals de rest van je website, is het ook voor je blogpagina belangrijk dat deze er goed uit ziet. En dan bedoel ik niet dat deze super speciaal hoeft te zijn, maar hij moet wel overzichtelijk en aantrekkelijk zijn. Een rommelige of onoverzichtelijke blogpagina wordt niet als professioneel gezien en mensen zullen ook eerder wegklikken. Je wilt je blogpagina aantrekkelijk maken voor de website bezoeker en overzichtelijk, zodat ze zo makkelijk mogelijk bij de gewenste blog terecht komen.
Hoe je blogpagina eruit ziet verschilt per website. Verschillende thema’s en website bouwers hebben verschillende lay-outs. Of je download een plug-in voor je blogpagina. Maar belangrijk is dat je webpagina er dus overzichtelijk uitziet. Hierin kan je zelf kiezen wat jij het mooiste vindt. Hoeveel blog’s wil je tegelijkertijd op je blogpagina laten zien? Moeten deze onder elkaar staan of in een overzicht? Laat je de afbeeldingen en een inleiding stukje zien of alleen de titel van de blog? Etc.