Je doelgroep omzetten in klanten

Voordat je begint met het schrijven van teksten en na gaat denken over het werven van nieuwe klanten, is het belangrijk dat je jouw doelgroep goed in kaart brengt. Lees hier hoe je jouw doelgroep bepaalt en een duidelijke omschrijving maakt van je doelgroep.

Als je je doelgroep eenmaal goed in kaart hebt, is het belangrijk om door te hebben dat je doelgroep bestaat uit klanten en potentiële klanten. Klanten zijn mensen die al eens een product of dienst hebben afgenomen van jouw bedrijf. Potentiële klanten zijn mensen die nog niet een product of dienst hebben afgenomen van jouw bedrijf (en jouw bedrijf misschien niet eens kennen). Potentiële klanten zijn vervolgens ook nog onder te verdelen in suspects en prospects. Klanten en potentiële klanten benader je meestal anders.

Wat is het verschil tussen een suspect en een prospect?

Een potentiële klant is dus een suspect of een prospect, maar wat is het verschil hiertussen?

Een suspect is iemand die nog niet van jouw bedrijf heeft gehoord, maar wel past in je doelgroep en dus kenmerken heeft van je ‘ideale klant’.

Wanneer een suspect in contact is gekomen met jouw bedrijf, veranderd deze in een prospect. Iets kleins als het lezen van een folder of een website bezoek veranderd een potentiële klant al van een suspect naar een prospect. Hij of zij is dus wel bekend met je bedrijf of heeft er interesse in getoond, maar is nog niet overtuigd dat die jouw product of dienst nodig heeft.

In een overzicht ziet dit er als volgt uit:

Hoe benader je verschillende doelgroepen en doelgroep lagen?

Nu weet je hopelijk wat je doelgroep is en ken je de verschillende doelgroep lagen, nu moet je deze informatie gaan gebruiken. Daarom vertel ik je tot slot hoe je met je commerciële tekst, je doelgroep op verschillende manieren kunt sturen.

1. Vaak kan het verstandig zijn om klanten en niet-klanten verschillend te benaderen. Een niet-klant heeft nog geen ervaring met jouw bedrijf of product of kent het misschien nog niet eens. Deze zal je dus eerst moeten overtuigen om klant te worden. Bestaande klanten hebben al wel ervaring met jouw bedrijf. Deze zal je tevreden moeten houden en verbonden moeten houden met je bedrijf. Het kan dus handig zijn om deze anders te benaderen.

2. Wil je resultaten halen met je commerciële tekst? Dan moet je deze optimaal afstemmen op de behoeftes van klanten en potentiële klanten in jouw doelgroep. Je wilt deze groep mensen aanzetten tot gedragsverandering, namelijk een aankoop. Focus je bij de boodschap minder op de technische snufjes of op de feitjes van je product of dienst, maar op het voordeel voor de klant. Klanten willen niet horen van welk bijzonder materiaal je product is of welke technologie gebruikt is. Ze willen horen welk voordeel zij hebben van jouw product. Wat is het nut van jouw product of dienst (voor de klant)? Welke voordeel hebben ze als ze jouw product of dienst kopen.

Als je bijvoorbeeld telefoons verkoopt, vertel dan niet alleen welke processor erin zit of hoeveel megapixel de camera is. Vertel de klant (of potentiële klant) vooral dat de telefoon razendsnel is en ze dus nooit lang hoeven te wachten. Of dat de camera zo goed is dat je geen 3 kilo wegende camera meer mee hoeft te nemen als je gaat wandelen in het bos.

3. Is het je doel om de klant aan te zetten tot het zo snel mogelijk kopen van je product, voeg dan een extra zinnetje toe die je klant tot actie aanzet. Zinnetjes als: ‘De eerste 500 bestellingen krijgen een gratis koptelefoon erbij’ of ‘wees er snel bij, op is namelijk ook echt op!’ of ‘deze actie geldt nog tot zaterdag 19 november 2022’.

Dit soort zinnetjes zorgen ervoor dat de mensen uit je doelgroep hun aankoop niet uitstellen, maar ze meteen tot actie worden aangezet. Je moet er een beetje druk achter zetten, anders stelt men aankopen heel makkelijk uit.

4. Pas de toon en woordkeuze van je tekst aan je doelgroep aan. Vraag je af of je “je” of “u” gebruikt in je tekst. Of je zakelijk of speels wilt schrijven. Of je moeilijke woorden wilt gebruiken of dat de lezer die woorden niet begrijpt.

  • Bij oudere mensen zal je vaker “u” gebruiken en de tekst wat formeler houden.
  • Bij jongeren mensen zou je vaker “je” gebruiken en de tekst misschien wat informeler en levendiger maken.
  • Schrijf je naar mensen uit je vakgebied dan kan je misschien vakjargon/vaktaal gebruiken. Maar als jij naar een leek schrijft over gigahertz of processors, snappen ze er misschien helemaal niks van.

Bedenk je dus goed wie je doelgroep is en hoe je je schrijfstijl daarop moet aanpassen.

5. Als laatste moet je nog kiezen welk medium je wilt gebruiken om jouw tekst/boodschap over te brengen. Ook hierbij is het van belang om rekening te houden met je doelgroep. Jonge mensen bereik je waarschijnlijk beter via internet en sociale media en oudere mensen waarschijnlijk beter via de krant of een flyer in de brievenbus. Bedenk je dus ook goed welk medium het beste past bij de mensen uit jouw doelgroep.

Wil je een tekst geschreven hebben voor jouw doelgroep? Ik kan je hier bij helpen! Stuur me gerust een mailtje of vul het contactformulier in via de Contact pagina.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *